teamcurious

Alla inlägg under november 2014

Av Anne-Lie - 27 november 2014 09:57

Idag drar SIHS igång på riktigt.
Igår var hela arenan ett organiserat kaos.
Det hände saker precis överallt.

Jag klarade ca 10 minuter på egen hand innan jag var vilse. Check!
Men efter att ha varit ganska precis överallt både med avsikt och oavsiktligt så tror jag att jag har hygglig koll på vad som är vart!

Efter hotellfrukost och lite gluttande på tv är det nu dax att ta mig från hotellet till arenan. På egen hand!
Detta kan bli spännande =))

Så nu är det dax att hoppa i skorna för att inte kliva ur dom förrän någongång i natt....

Av Anne-Lie - 25 november 2014 19:48

Sitter och funderar över om jag gjort allt? 

Men jag är ganska övertygad om att jag fått med alla förberedelser och faktiskt inte glömt något. Och har jag glömt något så vet jag ju ändå inte om det   


Inom kort kommer jag befinna mig i en stor stad. På en stor plats.

En plats med massor av folk.

Och massor av hästar   

Det är dax för SIHS 2014.

 

Och jadå, jag vet att det börjar på torsdag. Men varför vänta när man kan tjuvstarta?

Detta fenomen kallas även semester, iaf för mig.

Och är det någonting jag ser fram emot så är det hotellfrukost. Mums!

Jag som till vardags aldrig äter frukost, utan bara skvalpar i mig några muggar kaffe. Men bor man på hotell kan man lyxa med frukost. Så tycker jag, jag har ju semester!


Monzan och Doris har blivit pysslade nu på kvällen. De är hela och mer eller mindre rena och lämnas nu över med varm hand till Elisabeth & Evelina. Jag vet att de är i goda händer!

Det är inte det lättaste att åka någonstans med en massa djur och en gård. Men allt går att lösa - och nu är det löst!


Monzan får en s.k aktiv vila nu ca en vecka framåt. Dvs han motioneras sporadiskt. Doris får helvila. De går igång igen när vi kommer hem. 

Doris har iof vilat en del från "träning", men hon tappar tänder och det där med bett och tappade tänder uppskattas så där. Då kan man göra andra saker som att bara stå på gången utan att ha sönder saker, vilket har gått toppen på sista tiden...peppar peppar!

Monzan behöver nya dojjor innan vi drar igång ordentligt. Jag vet ta mig tusan inte vad han gör med sina bakskor???


Men nu sitter jag är med blandade känslor och en svag aning av lite halv panik.

Det är jobbigt att åka bort. Eller rättare sagt, det är jobbigt innan man åker bort.

Har man väl kommit hemifrån är det bara att försöka koppla bort och koppla av. Innan är värst!


Nu har jag en tom väska som står på golvet och väntar på att fyllas med något. Det är bara det att jag för mitt liv inte kan komma på vad jag ska ha med mig. Så lite som möjligt antar jag. Då kan man shoppa!

Men shoppa vaddå? 

Jag har noll intresse för mode grejjor. Så vad shoppar man då?

Jag älskar täcken - men helt ärligt så skulle jag redan idag kunna täcka stallets ALLA hästar (även om vissa skulle drunkna i Monzans storlek). Då har man kanske tillräckligt, om man nu kan få det   

Fast det är ju ändå ett i-lands problem. Jag kommer nog på något, eller så låter jag bli. Trots allt har jag ju nyss köpt en ny sadel....

Nää, nu är det dax att ta tag i packandet!

 

Av Anne-Lie - 24 november 2014 20:40

Nyss var det fredag och nu plötsligt är det måndag. What???


I lördags var Monzan och jag ute och lallade i skogen strax över timmen. Det är blött och lerigt och stigarna undviker vi för att de inte ska bli totalt söndertrampade. Tröttsamt!

För att göra det hela mera spännande så var det jakt i skogen. Inte i den delen av skogen som jag befann mig i men ändå inte så himlans långt bort.

Konstaterar att när det pangar, pangar det högt och ljudligt!

Brydde sig hästkraken om det då? Svar nej! Men att få fnorkhybris över en fågel är helt okej   .


Igår såg jag något för en kort stund som gjorde mig glad. En strimma blå himmel och en kort glimt av solen   !

Det gick över idag då regnet har stått som spön i backen och gjort leran i hagarna ännu lerigare; som om det ens var möjligt!

Men hallå; hit med lite hederliga kallgrader och lite snö!

Jag är så less på leran att det står mig upp i halsen. Det är lera på allt! Blörk!


Monzan har i kväll gått ett pass i ridhuset. Faktiskt så kändes han jätte fin!

Att han piper iväg ibland har ju inget med "finkänslan" att göra - det är ju liksom mer pilot fel   . Och ibland kan man leva på de där stegen då och då som bara funkar klockrent. Det som händer där i mellan får vi slipa på...typ!


Monzan har tydligen utvecklat en fetisch. Och inte vilken fetisch som helst utan en pallfetisch. 

Han är hysteriskt intresserad av ridhusets rosa pall och .... ja, jag tänker inte utveckla detta mera   


Jag har jobbat veckans enda jobbdag. I morgon är det bara lite möten som ska klaras av...

Nu måste jag ha mat! Tjing!

Av Anne-Lie - 21 november 2014 23:57

Ikväll var det dax att krypa in i ridhuset för sista gången denna vecka!
Tanken var ett lättare trimpass.
Vi var till en början inte alls överens om vad det innebär :-/
Idag var det ruskigt svårt att få ordning på allting. Så svårt att vi ett tag stod parkerade i ett hörn och räknade till sisådär sjumiljoner och fokuserade på att andas lugnt.
Monzan höll på att få ett hybris-anfall bara att att stå still i för honom "fel" riktning.
Han hejdade sig innan det gick helt överstyr och jag fick ett fnitter anfall!
Ett djupt andetag och vi började om.
Det gick betydligt bättre.
Känslan var att det ormades, slingrades och att det antingen gick fort framåt eller bara uppåt.
Minsta lilla för mycket så gick det fort framåt, och minsta lilla för lite så var det bara slingrigt.
De ögonblicken med lagom var kanon <3
Men när vi var klara och travade av lång och låg - och faktiskt avslappnat, då var jag nöjd. Och kusen oxå.
Monzan kämpar på bra. Han är bara aningens överdrivet överambitiös och gör gärna för mycket av allt jag ber om.
Arbetsviljan är det iaf inget fel på <3

Han skulle behöva snurras igång i riktig träning igen. Men det är inte riktigt dax ännu. Sålänge gör vi det bästa av situationen och har lite skoj =))

Av Anne-Lie - 19 november 2014 22:36

...jag hade ett badkar!
Visserligen har jag flertalet badkar men där dom står är det inte alls lockande att krypa ner. Burr!
Ett badkar fyllt till bredden med varmt ångande vatten hade inte alls varit fel just ikväll <3.
Men istället blev det en varm dusch - och det är inte fel det heller :-)
Och ett badkar till mig skulle bara vara ett stort slöseri på varmvatten då jag ändå inte har ro att ligga still speciellt länge.
Bortkastat - men man kan ändå få önska...ibland ;-)

Monzan har joggat loss sig i ridhuset. Var riktigt fin trots att han tog (och letade) alla tillfällen att få sprätta lite.

Kisse har kommit tillbaka efter nära två veckor på vift. Han är vissen :-(
Efter lite vridande och vändande på lillpiss så hittade jag ett sår i "armhålan" höger fram. Det kommer att läka fint, det fick bara lite rengöring.
Värre är det med kisses mage...
Efter en del googlande och en nära dissektion av kattkräka är jag böjd att tro att lillpiss har mask! Massor av mask!

Men för att vara på den säkra sidan ska det tas ett snack med veterinären i morgon bitti.
Jag hoppas iaf på mask - för det går att göra något åt!

Kvällens träningspass fick bli brottningsmatchen med silagebalar. Fick ta Ellinor till hjälp att vrida runt och putta ut en bal för att sedan putta in en annan bal för att hänga upp. Maken till ovillig bal att flytta. Den hade verkligen bestämt sig för att vara kvar, och den andra för att inte vilja in. Där nånstans kändes det dom att djur som inte äter hö är precis vad jag vill ha :-/
Men vi vann matchen!
Och därmed är dagen över!

Av Anne-Lie - 18 november 2014 22:09

Efter morgonens möte så gjorde jag ett snabb studds in på jula för att införskaffa en lampa och en timer. Precis lika som de jag hade. Skillnaden är att de här funkar!
Men det får vänta till helgen innan montering. För att montera lyse behöver man typ lyse... och det är dåligt med det på eftermiddagen/kvällen.
Det får helt enkelt bli ett helgprojekt!
Steg ett - check!
På köpet fick ett par nya torkarblad följa med hem. De som sitter på gör sitt bästa för att smeta omkring allting till en smetig sörja, så det var hög tid att byta.
Har jag gjort det då? Svar: nej!

Resten av dagen har tillbringats i sällskap av en dator och en stooor lunta papper som skulle sammanställas till någon form av begripligt dokument.
När det var klart var jag totalt urlakad på energi...
Om det är begripligt lär visa sig...

Så för att få lite luft och lite rörelse så blev det en 3km vända i rask takt.
Ikväll fick jag dubbelt sällskap. Både Monzan och sonen hängde på :-)

Nu är hästar nattade och snart är det min tur =)) Ska bara. . . .

Av Anne-Lie - 17 november 2014 21:54

Iaf för sprättben.
Han fick som kompensation för detta vara ute två timmar längre. Lite mat bara så var han nöjd =))

Min hjärna roar sig med att fullkomligt spruta ur sig idéer. Har en hög på lager som nu måste förankras med verkligheten.
Steg ett som inte har så mycket med saken att göra är iaf att införskaffa en lampa och en timer då de jag har, eller rättare sagt hade, har dött. Det kan vara förklaringen till att det inte lös :-P
Att jag hade sönder den lite extra hjälpte ju inte till..

Nu ska jag bara hitta off-knappen till mitt huvud så jag kan sova.
Hästarna är nattade och lugnet har lagt sig över gården....

Av Anne-Lie - 16 november 2014 20:29

Det var inte alls skönt ute när jag gick ner till stallet strax före lunchtid. Rått och blåsigt!
Ett sånt där väder man helst vill vara inomhus med en brasa.
Men så vart det inte. Vinterjacka på och istället vissla in Monzan för en skrittvända.
Med tanke på hur allt på marknivå ser ut just nu så kände jag att vi måste ut och gå på något hårt. Och det hårdaste just nu är asfalt.
Så det blev kyrkrundan på 1h20min.
Den tar normalt lite mer tid men inte just idag :-P
Monzan tog det långa benet före och skrittade på i överväxeltempo.
Och trots att vi hade motvind, medvind och vind överallt så var det ruskigt skönt att komma ut och rensa huvudet =))
Men det är dax att ha något för öronen. Burr!

Så när ridtur och stallfix var klart gick jag in och städade mig varm! Så fick jag det överstökat på köpet ;-)

Nu på kvällskvisten var jag ut och hängde upp M's nät och när jag ändå var påklädd och ute så tog vi en kort promenad på 2km. Monzan fick liksom hänga på, det är alltid trevligare med sällskap. Och Monzan är ett alldeles utmärkt sällskap <3
En bonus när han är med är att jag måste trampa på!

Eftersom jag är trött på detta skit väder men ändå inte kan påverka det på något vis så är det väl bara att härda ut.
För att hitta något positivt så börjar sprättben bli en fena på att ta sig fram på sliriga stigar och i sumpmark. Det kan säkert vara till nytta någongång =))

Längtar =))

Skapa flashcards