teamcurious

Alla inlägg under september 2014

Av Anne-Lie - 29 september 2014 21:11

Igår hade vi en privat liten groom utbildning. Stina var den glada groomen och Monzan den glada hästen som snurrade i hindren.
Vi hade kul =))
En ny sele provades på Doris.
Någonstans här borde jag ha tänkt till...
Doris är högre än Monzan. Både bak och fram. Dock ej på mitten :-/
Men hon är kort. Jätte kort!
Man lurar sig rejält när man ser dom båda två. Efter en massa provande av selen så konstaterades att cob storlek faktiskt är för litet.
Så bara för att så provades Monzans sele.
Och se på fan...den satt som en smäck!
Det enda, det absolut enda som justerades var ryggstycket. Å så klart fick gjorden dras åt ett par hål till.
Varför har vi inte provat förut???
Kanske för att hon ser så mycket mindre ut än stora Monzan, som faktiskt inte är så stor som han ser ut!

Så enkelt det vart! :-D

Idag har Monzan varit off road häst i 35 minuter i skogen. Sen vart det mörkt där inne.... Barbacka, mörkt och skog = dåligt!
Dax att ta fram pannlampan.

Doris har stått på gången och fått lite omvårdnad. Ni vet, fixa frisyren, putsa pälsen och sopat fötterna. Check!

Jag är trött! Riktigt trött och orkar därför inget mer än att gå å dra nåt gammalt över mig.
Over and out!

Av Anne-Lie - 27 september 2014 21:04

Och en ledig sådan :-D
Har inte gjort mer än vad jag behöver. Just idag var det riktigt skönt.
Assisterade sonen som bilmeck. Min bedrift var att stoppa fingret i ett hål. Och sedan ta bort nämnda finger från samma hål.
Ganska ojobbigt :-)

Monzan och jag var ute i blåsvädret i 1 1/2 timme. Till största del var vi i skogen och på kalhygget.
Idag blev jag skrämd av en flaff flaff fågel. Jag i min tur skrämde kusen. Stort fnork!
Enligt sambon är flaff flaff fåglar flamingos.
Rosa!
Själv är jag ganska säker på att saker som flyger och låter flaff flaff är helikoptrar.
Jag tror ingen av oss hade rätt!

Doris har varit i ridhuset och sprungit åt höger och vänster i snöre.
Träns var på så hon får lära sig att det är okej att ha bett i munnen.
Hon skötte sig fint. Hon behöver bara greppa att de olika komandona betyder samma sak jämt. Vikten av konsekvens ;-)

Avslutade med att fixa en taco kväll och trycka i mig på tok för mycket mat *proppmätt*

Min stora hjälte <3

Av Anne-Lie - 26 september 2014 21:44

Fast vi börjar med igår!
För då fick Monzan ett trimpass under övervakning.
Sandra var övervakare och jag kämpade på för att utföra order.
Tempoväxlingar. Oj oj!
Att rida framåt utan att springa iväg och ta tillbaka utan att....ja just det, springa iväg.
Vi löste det tillslut. Monzan nöjd, jag med en brännande känsla i magmusklerna! Phu!

Idag var det blåsväder och jag och sambon tog gemensamma krafter mot 20m flaxande presenning.
Den levde sitt egna liv och det krävdes en brottningsmatch för att få den på plats och fastknuten. Det är en form av fredagsmys!
En ganska omysig variant - men den utfördes en fredag.

En annan form är att plocka fram klippmaskinen och frisera kusen. Han har för mycket päls i förhållande till graderna utomhus.
Eller hade.
Nu har han det inte!
Ett plus att klippa innan han sätter sin björnpäls är att det går fort. Nu kunde jag klippa hela hästen på ett tjillevipp utan att klippmaskinen storknade. Vilket den gör av och till när jag klipper sent och pälsen är tjock. Håller jag efter detta nu så kommer vinterns klippningar vara snabbt avklarade.
Hoppas jag =))

Tredje formen av fredagsmys blev lite lyxmat och en öling. Thanks darling <3

Av Anne-Lie - 24 september 2014 21:43

Min nacke krånglar!
Ordentligt!
Den har idag även gett mig en irriterande störande huvudvärk. Ogillas!
Så idag har det knaprats antiinflammatoriska piller och med hjälp av en stund i massagestolen och hästliniment så ska den nog vara tillbaka i "funkar" läge inom kort.

Igår innan det blev riktigt illa så utförde Monzan och jag krumelurer i ridhuset igen.
Å just igår fick jag en liten aha upplevelse!
Den ska utvecklas lite innan jag går in på den....

Idag fanns inte på kartan att utföra något sådant. Istället fick båda två gå på promenad. Doris först med sambon och jag och Monzan efter som något slags moraliskt stöd.
Vi tog en sväng över fältet och gick genom några hinder.

Doris fick sedan stå uppbunden på gången för pyssel. Utan ett fegsnöre!
Just idag gick det galant och bedriften belönades med en kaka :-)

Sen var det Monzans tur för pyssel.
Han fick ingen kaka.
För honom är det vardagsmat att stå både uppbunden och lös. Även om han ibland tar sig friheter...
Men pysslade är dom iaf. Det var vad min kropp fixade att utföra idag.

Lite mera knaprande och liniment straxt så hoppas jag att det skett en förbättring till i morgon =))

Av Anne-Lie - 22 september 2014 20:48

Att jag gillar kakor är ingen hemlighet bland dom som känner mig.
Jag äter inte ens i närheten så många kakor som jag skulle vilja.
Nu har jag fått konkurrens om kakorna.
Doris!!!
Hon skulle kunna bli en utomordentligt trick häst. Hon gör vad som helst för en kaka!

Vi nöjde oss med mindre än vad som helst. Att stå stilla på gången och bli pysslad fick räcka. Sen delade vi en kaka i boxen :-D

Monzan tycker inte om kakor.
Morot är gott. Äpple kan duga. Resten kan han vara utan!
Vi har joggat i ridhuset ikväll.
Vi dog väl halft tråkdöden :-P
Jag insåg att vi kommer att tillbringa en del kvällar där då hösten har kommit på allvar med regn, blåst och mörker.
Det är en lyx med ridhus. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är ganska tråkigt att rida runt i krumelurer.
Men runt ridandet i krumelurer behövs så då kan vi lika gärna göra det under tak och med belysning. Ibland!
Jag behöver bara lite invänjningstid ;-)

Nu ska jag beställa maskprov!

Av Anne-Lie - 21 september 2014 21:10

Idag dammade jag av körutrustningen som inte blivit använt på 3 månader och 21 dagar.
Exakt!
Det var dags för ett test som skulle så att säga fälla ett avgörande!

Monzan klev i väg i vagnen som om det vore igår vi gjorde det sist.
Han tyckte det var kul, trots regn som inte är något i favoritväg.
Monzan siktade mot hindrena med spettsade öron - och dog en smula när det blev dressyrbanan :-(
Han rör sig jämnt och fint och är fullt böj och ställbar. Men då är tempot för högt!
Drar jag ner på tempot, då drar jag även ner kvaliten på allt annat. Det blir lite orytmiskt och kusen blir mer spänd i sina rörelser.
Visst kan vi utföra ett dressyrprogram men det blir inte rättvist.
Så jag har tagit mitt slutgiltiga beslut. Ingen återvändo. Ingen ånger!

Monzan är distanshäst och ingenting annat!

Iaf på tävlingsfronten. I vagn får han lattja i hinder just for fun :-D
När det är dax för körtävlingar igen - då är det Doris jag ska ratta runt på.
Tills dess....
Så utav det jag tänkte göra blir det inget av.
Men det känns skönt att få bestämma det själv!

För ett tag sedan fick vi en huva av Jossan. Problemet brukar vara för korta öron. På denna var det snarare det motsatta :-D

Lite åsne varning ;-)

Av Anne-Lie - 20 september 2014 22:17

Dagens konstaterande; det var länge sedan vi ägnade en timme åt "dressyr"ridning.

Den senaste tiden har vi mest vattentränat, galoppat på töm, skrittat överallt och sprungit fort rakt fram.
Där har fokus legat och vi har gjort det bra =))
Nu är det dax att ta tag i lite dressyrjobbande, även fast jag tycker det är ganska tråkigt. Jag vet att det kommer bli lite roligare bara vi kommer in i det lite.
Just nu känns det bara blööhhh!

Men idag tog vi tag i tråkgörat.
Steg ett var att inte "springa iväg". I höger varv gick det fin fint. Både på raka och böjda spår.
I vänster varv vill han gärna pipa iväg. Varje gång han drog iväg fick han göra en volt.
Vi kan väl säga som så att vi tog oss fram i spiralform :-P
Tillslut ramlade poletten ner på kusen =D Whihooo!!!!!
Avslutade med att skritta ut en sväng lagom när dimman rullade in...

I morgon tror jag att jag ska göra ett försök. ..
Återkommer med resultatet!

Av Anne-Lie - 19 september 2014 21:01

Av två anledningar! Eller t.o.m tre...
Idag åkte jag och min arbetskamrat med lika taskigt lokalsinne som jag till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Ingen karta. Ingen gps. Och vi körde inte fel en endaste gång =D
Vi har faktiskt även tankat biogas utan att någonting inträffade. Visserligen haffade vi någon som kunde förklara mysteriet, men vi gjorde det!
Och det är möjligt att jag har brutit mot någon trafikregel...*host* Vilken låter jag vara osagd ;-)

Mot kvällningen skulle Monzan luftas. Han hade DEN blicken. Vilken betyder att vi båda har en plan men högst troligt inte samma.
Första 5 minutrarna var lugna och fina.
Sen började kusen att låta.. och sen var det liksom kört!
Lämnade fältet i ren självbevarelsedrift och klev in på ridbanan för att trava vidare i lite mer sansad stil. Någon behöver springa ur sig! Och det är inte jag!
Phu!

Skapa flashcards