teamcurious

Alla inlägg under januari 2015

Av Anne-Lie - 31 januari 2015 21:36

Men säg när en dag går helt enligt plan!?
Min planerade sovmorgon till exempel. Varför är jag uppe och pigg innan åtta när jag faktiskt kan, vill och får sova??
Dagens kris var när jag i halv panik insåg att kaffet var slut. Eller slut? Det vet jag inte. Vad jag däremot vet är att jag inte hittar något!!!
Efter hysteriskt letande så hittades en påse julkaffe med smak av kanel. Inte så tokigt faktiskt när jag ändå väntade mig en äcklig smak =)

En del pyssel har blivit utfört. Hängt upp silagebal och fyllt på havre är lite av pysslet.
Doris box är grävd i. Bädden är halverad och inte längre en puckelpist.

Monzan har varit ute och luftat sig i snövädret. Vi råkade skrämma en jägare på vår färd. Att skrämma en man med gevär fick mig att få ett fnitteranfall.
Tur han jagade småvilt och inte fnorkdjur!
Dessutom skjuter dom inte i vår skog så jag var övertygad om att jag skulle överleva.
Men jag minskade in på ytan att röra oss på för att inte störa deras jakt!
Väl inne från turen var det läge att hänga kläderna på tork och få mat i magen.

Sen var det jag och plogbilen mot blötsnön.
Med musik i öronen så går det som en dans. Om inte annat så är det iaf roligare =))
Men snön ramlar fortfarande ner i olika stadier av blöt form så det kan behövas göras om.

Monzan fick vara ute tills jag plogat klart och efter jag tagit in honom fick jag gå över hela stallet med sopkvasten.
Det såg rent ut sagt förjävligt ut!
Men inte ens det kunde förstöra mitt humör - för hur det än är så är det här en bra dag!
Så är det!
Jag mår fantastiskt =))
Och därmed ska jag avsluta kvällen i soffan med filt, hund, katt och en cider att smutta på. Lördagsmys <3 .

Av Anne-Lie - 28 januari 2015 10:45

Tidigt på morgonen. Himlen är grå och ner faller ilsket vassa regndroppar och piskar en i ögonen. Den fina vita snön har säckat ihop och ser bara sunkig ut.
Den stora svarta hästen vibrerar i sin iver att få ut och springa samtidigt som han böjer undan huvudet från det vassa regnet.
Iaf till en början, sen skiter han i vilket. Att springa är lattjo!
Piloten trycker ner hjälmen över en dunkande huvudvärk som inte blev ett dugg bättre av vare sig vädret eller kusens sprattel.
En mil senare återkommer vi till stallet, blöta från topp till tå. På utsidan!
Hästen är glad - piloten har samma envisa dunkande i huvudet.

Stallet fixades på ren rutin. Monzan är nöjd, glad och ute i sin hage.
Piloten har knaprat några värktabletter och hoppas att eländet ska gå över innan jobbet kallar.
Men oavsett vilket så är jag nöjd med dagens pass. Blandad terräng, vi fick upp flåset i snabba intervaller och på köpet fick vi pulsa tung blöt snö.
Pulsade 60 direkt vid stallet och 44 efter mindre än 10 minuter.
Check!

Av Anne-Lie - 26 januari 2015 23:07

Igår fick jag Monzans träningsupplägg. Det är så himla kul.
Kändes nästan som julafton att öppna den lilla filen ;-)
Det är liksom sporren man behöver för att få arslet ur vagnen och verkligen utföra det man tänkt sig.
Och allting går lättare med en plan och ett mål!
Iaf för mig =))

Idag har hjärnkontoret gått på högvarv för att få till alla bitar så att de går att genomföra praktiskt efter de förutsättningar vi har.
Återigen önskar jag mig de där milslånga vägarna jag inte har....
Men det går ändå, bara man är lite påhittig och har en gnutta envishet ;-)

Så idag har vi utfört ett modifierat k-pass i ridhus.
Tyvärr faller varierat underlag bort. Det var väldigt ovarierat. Men resten fick vi med.
Och eftersom vi skulle ha lite pulshöjande så avslutade vi med galopp intervaller.
Tack gode gud att jag inte försökte mig på det utomhus i mörkret!!!
Jag hade inte kommit fram förrän snön töat bort.
De där fyra väggarna känns trevliga ett tag framöver :-P
Vilken galopp som fungerar har varierat av och till på sprättis. Idag funkade båda.
Vänster fick jag iof göra en omstart på!
Å tro för all del inte att vi galopperar fridfullt, lugnt och sansat. Nejdå, fullt ös medvetslös!
En långsida är jävligt kort....
Men en långsida galopp och den andra för att sansa sig innan vi började om ggr flera och i båda varven.
Vad vi gör på kortsidorna vet jag inte riktigt. Jag blundar och hoppas att vi inte välter =O

Jag hoppas det ska ordna till sig vad det lider. Han blir stark som en pansarvagn och bara ångar på när han väl fått benen att göra det dom ska. Men övning ger färdighet sägs det, så vi övar. Jag hoppas vi överlever!
Anfådd blev han iaf. Check!
Vi avslutade med att skritta av utomhus i snövädret. Mys!
Och en väldigt nöjd häst parkerades för natten <3 .

Av Anne-Lie - 25 januari 2015 17:25

Nyss var det måndag, i morgon är det måndag igen. Vart tog resten vägen?

Igår gjorde jag och Monzan något vi inte gjort på länge. Något vi faktiskt borde göra oftare men som oftast blir bortprioriterat.
Vi red för tränare!
Jag är fullt medveten om mina brister som ryttare. Jag kommer ofta på mig själv pyssla med något som inte ska pysslas med. Som t.ex fastna i innertygeln. Alternativt tappa yttern när jag lättar på inner. Å så var det det här med att räta upp sig....*suck*
Då är det bra att ha någon på backen som påpekar alla saker och får mig att skärpa till mig. Jag slarvrider en del när det är ridhusridning. Det är ju inte favoritsysslan tyvärr. Men ack så nyttigt!
Vi började spänt och orytmiskt men avslutade avslappnat och taktmässigt. Sista stunden utan stigbyglar i långsam trav på åttvolt. Urk!
Magmusklerna fick jobba lite ;-)
Det är svårt att rida långsamt med smyg tänk på en häst som gärna drar iväg som en flipperkula minsta lilla jag gör "för mycket" eller glömmer smygandet.
Monzan är för mycket Yiiihaaa än Whooo om man utrycker det så!
Men vi är nöjda :-D

Idag har vi skrittat 7km i snö och solsken.
Helt underbart! Ett perfekt avslut på helgen.

Av Anne-Lie - 22 januari 2015 21:39

Så kan man beskriva denna dag om man vill göra det snabbt =))
I morse satt jag med mitt kaffe och tittade ut på en vit värld. Jag hade all tid i världen och funderade och planerade.
När det var dags att fara till jobbet så klev jag ut, startade min redan avsopade bil (tack älskling) och körde iväg....eller ja, det var iaf tanken!
Camilla fick rycka ut för att dra loss min bil som vilade fint mot tujan som står bredvid verandan och hade bakarslet halvvägs ut i planteringen. Så det kan bli!
Jag som hade all tid i världen blev en halvtimme sen till jobbet...

Väl hemma igen har jag varit effektiv!
På 3 1/2 timme har jag fixat allt till Monzan och Doris, ridit Monzan och sopat av och skottat runt släpet.
Att rida var det som tog längst tid =))
Jag tror att vi har sprätt av oss det mesta nu för idag var passet i snön till största delen sansat och behagligt.
Nöjd jag, nöjd häst!
Nu tror jag att vi skulle kunna få till något vettigt som inte bara innebär massa märkliga krumbukter och gångarter.
Men varför chansa? Vi gillar snö och fortsätter nog befinna oss i den så länge den finns kvar <3 =D

Konstaterade även att ett 150g täcke för dagen var för varmt.
Monzan är i bra kondition, äter en hel del hö och håller värmen bra av sig själv.
Vilket får mig att undra över "alla" som klagar över kylan!?
Men alltså va!? Vilken kyla? -2!!!

Nåja, alla är olika... :-D

Av Anne-Lie - 20 januari 2015 20:48

Ibland blir det bara fel.
Det kommer alltid surt efter. Som idag!
Dagens pass var en upplevelse. Och inte av de bättre!
Eftersom vi båda fortfarande är hela tar vi nya tag.
I morgon är en annan dag =))

Av Anne-Lie - 18 januari 2015 20:54

På riktigt!
Hela jag är såå himlans trött och vill inget hellre än att sova. Men så fort jag är stilla så kryper det i kroppen och den vill röra sig.
Jahapp, jag kan ju faktiskt inte gå och sova så va f..
Tokig!!
Igår var det dax för en längre vända igen. Den blev knappa 2 mil i maklig takt och innehållande både hemskheter som väderkvarnar och en tappsko.
Att skon rök kan vi med största sannolikhet lasta väderkvarnen för.
Monzan behöll iof skorna på men slog på en tvärnit så det slog gnistor i isen (hrhmm), blängde misstroget på denna märkliga tingest och skyndade sig sedan fort därifrån med låånga steg och fnorr ljud i snoken.
Man vet aldrig vad en väderkvarn kan hitta på liksom :-)

Idag har vi ägnat en timme till något jag nyss fått ett namn på, nämligen crosstraining :-)
Att snirkla fram i taskig terräng där kusen måste använda kontoret till att veta var han sätter fötterna. På kalhygge och på stigar som inte finns.
Lite för spännande till en början då sprättis brakade fram som en bulldozer, tittandes åt ena hållet och gåendes åt det andra.
Nåja, efter att nästan stått på näsan ett par gånger så löste det sig bra.
Hans terräng egenskaper har kraftigt förbättrats =))

Av Anne-Lie - 14 januari 2015 11:15

Startade dagen i stallet.
Vad kan gå upp emot en ridtur i ett soligt vinter landskap. Låt oss bortse från att det blåser och är tö snö...

Monzan var iaf glad! Lite väl glad!
Dagens erfarenhet var några rejäla bocksprång och en bakutspark!!
Jag visste att det skulle komma eftersom han först blev onaturligt kort och hoppade som en boll på stället. Jag var däremot osäker på vart jag skulle ta vägen då det var första gången det sprattlas på den nivån i distanssadeln. Det finns liksom inget stöd...
Men jag tog inte vägen någonstans. Man sitter förvånansvärt stadigt i den =))
Tackar för det! Där fick den ännu ett plus.

En timme senare var vi tillbaka. Största delen har Monzan gått i dm djup snö.
Inte kan jag kalla det snöpulsning, men nog gav det mer motstånd än plan mark.
Meningen var att det skulle bli längre. Men ibland inträffar saker som gör att man kommer igång senare än tänkt. Då är all träning som blir av bra träning.
En timme är bättre än ingen timme!

Nu är det bara jobbet som kallar...*suck*

[Bild]

Skapa flashcards