teamcurious

Alla inlägg under juni 2013

Av Anne-Lie - 28 juni 2013 03:51

Magkänslan sa "inatt händer det" <3 (beräknat den 13/7 och förstföderska)
Vid kvällsfodringen rann det ur juvret (dock bara genomskinligt). Halmade boxen just in case och i flygande fläng. Märren var dock cool, lite svettig och med rejäla förvärkar.
Vid ett tiden var jag säker på att det var på g, men sen låg hon och glodde på sin mage (spaning i kameran).

Vid två tiden stod hon och sov och allt var lugna gatan (jag kunde slumra en stund).

Vid tre låg det en kotte i hörnet, alldeles färsk och fortfarande blöt :-)
Våran deal om att knipa till nästa söndag - den gav hon fan i!


Självklart skulle hon passa på bara för att jag är ensam hemma!

Välkommen till världen lilla kotte (vad du nu är) <3

Vet inte varför bilderna lägger sig åt fel håll i mobilen, men ni får helt enkelt vrida på huvudet :-)

Av Anne-Lie - 27 juni 2013 20:49

Monzan har fattat grejen med galopp. Helst ska det tydligen vara hela tiden men se det är vi rätt oöverens om! Ett pass på ridbanan i måndags där han gjorde fina fattningar och höll galoppen tretaktig och fin på volt ett varv X några repetitioner. Ett dyngsvettigt pass på dressyrbanan i tisdags och den äckligt kvalmiga luften. Där var det svårare att få till det... För mycket utrymme att fara iväg på kanske? Men på det stora hela var det helt okej!
Igår var vi ute och skrittade och idag softar vi :-)
Inatt får han sova inne vilket uppskattas just nu. Troligen vill han ut senare ikväll, men han kan behöva en natt inomhus utan huva.
Mara har fyllt juvret....snälla hästen, vänta ett tag till. Knip!!!!
I helgen fre - sön är det körtävlingar i Sala. Fredag - dressyr, lördag - maraton och söndag - precision. Åk och kolla ni som kan:-D
Jag ska roa mig med att grooma. Men under lördagen ska jag bara vara åskådare!

Av Anne-Lie - 23 juni 2013 23:21

Som tex grimma på lill kotte. Jag överdriver inte om jag säger att hon inte riktigt uppskattar att få den på sig. Men väl där så går det fint :))
Målade Monzans foderskapelse med hammarlack idag. Att måla inuti en låda med sådan färg gör att man blir lätt lattjo i huvet. Men jag tror det blev rätt bra, och lite friskluft senare så var jag åter som jag ska!
Monzan träning då? Jo även där finns en första gång. Min variant av tömkörning är väl kanske vad man kan kalla longering fast på töm, och det är väl kanske inte vad vi gör speciellt ofta (märkligt nog). Det borde vi göra :))
Hur som helst så var det idag första gången som vi kirrade alla tre gångarterna. Traven var taktmässig och galoppen tretaktig. Kanske inte den mest tjusiga men jag tycker den tar sig för varje gång. Han behöver inte lika mycket fart för att orka hålla galoppen så nu kan man nog börja jobba lite mera med den. Roligt roligt :-D

Av Anne-Lie - 20 juni 2013 09:22

Folk har börjat gå på semester, vilket får mig att längta lite mer efter min. 3 veckor kvar!!
I måndags var det galoppintervaller i backen, i tisdags ett litet uppmjukande pass på stora dressyrbanan där kusen visade upp talangen galopp på stället (och i sidled) och något passageliknande :-/ Farlighetsfaktor: hög! Han gick igång på sin egen skugga och när vi bytte håll så höll han på att krypa ur skinnet när skuggan smög sig på från andra hållet!
Det lilla uppmjukande passet blev längre än tänkt då vi istället fick kämpa på tills det blev någorlunda avslappnat. Det blev det tillslut iaf :-D
Igår blev det ett körpass igen med lite hinderkörning bara för han tycker det är så kul! Inte bara han för den delen....
Idag blir det en vilodag (för Monzan iaf).
Nu ska jag ta mig i kragen och fara till jobbet. Sista dagen denna vecka!

Av Anne-Lie - 16 juni 2013 16:26

Igår var det körträning på schemat. Torill kom med sin Frasse för att teknikträna lite i maratonhindrena ihop med sin groom, dvs jag   . Med tanke på att vi är lika dåliga på höger och vänster bägge två så löste vi det fin fint - och farten fick vi oxå upp och ett par bonus bocksprång när Frasse taggade till. Snart tävling - skoooojsigt       !!!


Monzan premiärade i hindrena för i år. Men man kan väl inte säga att han slitit ut dem innan heller. Körde vi dem tre gånger förra året på sin höjd!?

Eftersom han gick utan brodd så skulle han ta det lugnt genom hindrena. Lugnt är inte ett ord som matchar Monzan vidare bra.... Han är snabb, kvick och smidig. Så snabb, kvick och smidig att jag lämnar över rattandet till sambon då jag förmodligen skulle ramma varenda stolpe som kom i vägen   . Jag står hellre på plattan bakom och försöker sköta bakänden efter bästa förmåga! Men ruskigt roligt är det!


Liten bildbomb kommer här:

  



  


  

   


   

 

 

   


Körning varvat med distanstävling   . Kanske blir det körtävling vad det lider....

Av Anne-Lie - 13 juni 2013 23:37

Kusen var heltaggad idag (igen). Vad jag än föreslog så sa han galopp??
Bakdelen sladdade åt alla håll i försök att få skotta iväg och bocksprången låg på lur hela tiden. Fick se det hela på kort och jag har skrattat så tårarna sprutat :-D
Varsågoda!

Av Anne-Lie - 12 juni 2013 22:22

Efter morgonens sadelprovning är mina misstankar bekräftade. Den ena sadeln som min rumpa älskade är numera död. RIP!
Att hitta en sadel som ligger optimalt på en häst byggd i nedförsbacke är inte det lättaste. Min "tävlingssadel" fungerar dock med vissa hjälpmedel så som renskinn, built up antislip pad och svanskappa. Plötsligt var det som att sitta i en annan sadel :-)
Men problemet kvarstår, för den är inte optimal för mig som tävlingssadel. Just nu funkar det hyggligt, men ska vi öka tempo och så småningom distans så kommer den vara kass.
Men jag har en plan....tror jag, kanske!?!
Ska utveckla den lite mer innan jag bestämmer mig :-)

Av Anne-Lie - 11 juni 2013 22:06

Idag blev det en 8km lång (eller kort) vända i varierande formationer. Gångarten var, eller skulle vara skritt. Mest bestod den i varierande krumelurer, krabbgång och jämfota hopp med div fnorkljud! Monzan är som en speedad iller och jag har ingen aning om vart han får sin energi ifrån. Men var den än kommer ifrån så dela med dig för sjutton!!! :-D
Avslutade med att gå offroad på kalhygget med hopp om att han skulle tagga ner. Lite självbevarelsedrift har han väl?!? Eller inte.... *suckar*
Tredje gången på rad jag sitter löst i sadeln och jag vet inte riktigt om jag uppskattar det. Fast det är ju kul att han är pigg o glad :-)

  Från arkivet :-)

Ovido - Quiz & Flashcards