teamcurious

Alla inlägg under februari 2015

Av Anne-Lie - 28 februari 2015 21:15

Idag stod ett långpass på schemat så vi packade in oss i bilen och drog iväg.

För dagen provade jag ett nytt underställ av lite tjockare modell. Detta gjorde jag utan att byta till en tunnare jacka. Resultatet blev....för varmt! Vilket efteråt ledde till att jag frös som en gris. Shit happens     !!


Dagens miss nummer två var att korta lädren ett hål utan att snurra ner spännet. Blåmärke - check!

Tyvärr drabbade detta även stackars lilla Monzan som nu ståtar med två "blåmärken" där spännena skavt mot hans sidor. Tyvärr räckte inte det fluff jag har på lädren för att skydda honom.

Av det har vi lärt oss att alltid snurra ner spännet och att mer tjockare fluff ska inhandlas.

 

Dålig bild kanske, men detta är Monzans blåmärke. Lite svullen och varm. Insmord med Hirudoid och hoppas det hjälper.   


Förutom missödena ovan så är helgen fortsatt positiv. Det blev en vända på ca 32 km.

Roade mig med att läsa av gps'en och konstaterar att snabbaste kilometern gick på 23km/h. Snabbaste 5 kilometrarna gick på 18.3km/h och snabbaste milen på 17.2km/h

Helt okej för att vara första längre rundan för året. Monzan känns ruskigt stark och blir faktiskt även ruskigt stark när han får öka på tempot lite utanför hans cruise controll. Det kommer kännas i mina axlar och mage i morgon, garanterat. Tror även att mina ben kommer ha en känning av viss värk i och med att jag stod upp mycket mera idag.

Tant känner sig aningens otränad, dax att börja.....   


 

 

Långben! Härlig runda, härligt väder och härligt sällskap. Vad mer kan man begära?


Väl hemma igen så fick kusen gå ut i hagen och käka hö.

När släpet ändå stod framme så fick Doris kika lite på det. Hon har bara åkt en gång och det är något år sedan.

Spännande tyckte hon, nosade lite, kände på luckan och knatate rakt in. Två gånger!

Det fick räcka så och alla var nöjda. Hon bjöd på mer än vi väntat oss   .


Efter nån timme i hagen fick Monzan komma in och bli ompysslad för natten.

   

Sen äntligen fick jag oxå mat i magen....

Nu har jag gjort mitt för idag och tänker inta soffläge innan det är dax för sängläge.

Och bara för onödigt vetande så är Fjäsk galen i pannkakor   

Av Anne-Lie - 27 februari 2015 21:56

När den tvåbenta drar iväg på möte så får man roa sig med de fyrbenta så här en fredagskväll.
Jag är glad att jag stökade undan stallsysslorna i morse innan jobbet. Annars hade jag troligtvis tappat sugen att göra något. Jag är inte riktigt på banan igen efter den envisa efterhängsna förkylningen...blahh!
Så, efter att ha jobbat till 18 och gjort ett ärende till affären för att slippa bli tondöv alternativt uppäten av kattfan så var det bara att byta om och gå ner i stallet.

Idag var det skoj!
Totalt oseriöst. Red i jeans och kängor. Hade bara som plan att jogga runt en stund så Monzan skulle få ur sig överskotts sprätt.
Jag gillar att ha en stark laddad kuse. Men inte en överladdad.
Så vi joggade runt.
För att sedan övergå till att galoppera runt.
Bara stå lungt och låta honom reda upp situationen.
I vänster varv går det bra. Han rullar på och är styr och reglerbar.
I höger varv kan allt hända!
Plötsligt byter kusen riktning, drar av en brall för att sedan göra ett galoppombyte.
Jag kan tala om att det är något han inte kan, vilket ledde till att han höll på att stå på näsan när benen trasslade ihop sig.
Nåja, han löste problemet med mer fart. Och som tur är funkade det =))
Men att galoppa är exalterande så vi fick ägna en god stund till att varva ner valnöten och slappna av i trav.
Nöjde oss så eftersom vi ska iväg i morgon. Det hela var över på en timme.
Men vilken rolig timme <3

Nu längtar jag efter dessa vyer <3

Och eftersom morgondagen blev lite omplanerad så fick jag som bonus lite sovmorgon =))
Idag var en bra start på helgen!

Av Anne-Lie - 26 februari 2015 21:47

En torsdag innebär allt som oftast pyssel av hästar och ibland sånt där annat som prioriteras bort andra dagar.
Idag bestod pysslet av dammsugning av Doris och byte av broddar på Monzan.

Idag var det oxå sambons tur att känna igenom Monzans ben.
Han kände inte heller någonting....yeeey!!!
Envist pyssel lönar sig!
Så nu kan vi nog anse oss som återställda och kan se framåt igen.

Av Anne-Lie - 23 februari 2015 19:49

Då var vi på rätt spår igen!
Otroligt skönt. Det tär på tålamodet och man tappar lite sugen när det bara är obstinata utbrott och att ständigt ha en Monzan mun sittandes i andra änden på prylar man håller i eller i armar, ben och fötter.
Idag hade jag noll känsla för något när vi traskade ner till ridhuset.
Vädret gjorde ingen glad. Min högsta önskan var att få lägga mig och sova. En envis tryckande huvudvärk och återigen pga vädret ap-ont i mina fingrar.
Men idag kunde djuret faktiskt skritta fram helt utan drama. Han liksom bara gick. Rakt fram och utan sprätt. Inte ens hörnen framkallade minsta lilla reaktion.
Hmmm, är han sjuk !?
Vi tillbringade ca 40-minuter travandes på fyrkanten, på stora volter och serpentiner.
Inget drama!
Mjuk och formbar <3
Visst, han provar såklart om han får springa fortare eller kanske t.o.m galoppa.
Men det blev inget drama när han inte fick.
Han okejade och tuffade vidare i mitt bestämda tempo.
Under sker! =))
Låt oss hoppas att drama perioden är över och vi kan träna vidare. Nu ligger vi lite efter i planeringen, men ingen katastrof.

Lite soffläge nu då....

Av Anne-Lie - 22 februari 2015 13:21

Hundra sätt att passera ett hörn!
Det är vad vi ägnat en del tid åt...
Monzan är inte en kul kille just nu. Han är något obstinat och "kli-ig" i kroppen.
Just hörn har varit ett hett diskussions ämne på det senaste.
Väldigt hett!
Så när ett hörn plötsligt passeras utan stora draman utan bara plötsligt precis rätt, då ramlar man ju nästan av i rena överraskningen.!!

Annars då. Doris är en kul typ. Hon håller för fulla muggar på att lära sig alfabetet för att senare omsätta detta i ord.
Hon har en del attityd och rabblar lite rappakalja när det blir jobbigt. Men på det stora hela sköter hon sina uppgifter bra.

Idag tar jag paus från hästeriet!
Stallet är fixat och alla måsten gjorda. Jag tänker i stället tillbringa em/kväll i en biosalong tuggandes popcorn och bara ladda om batterierna inför nästa vecka!
Precis vad jag kan behöva =))

Av Anne-Lie - 19 februari 2015 09:47

Februari bjuder på många saker. Överlag mest skit, men även en å annan bra sak.
Det är dom bra sakerna man får suga på =))
Av Monzans sträckning verkar det inte finnas ett spår kvar. Men vi tar det lite piano de 10-dagar som var sagt. Hälften har redan gått!

Bra <3

Inte lika bra. Och framförallt inte lika fint!

Men med nyfixade tassar tar vi oss fram överallt ändå =))

Om lite mer än en vecka är februari över och vi närmar oss våren!

Is!

Av Anne-Lie - 16 februari 2015 21:30

Att jag inte ramlat och slagit mig halvt fördärvad än (bäst att tillägga), är ett under. Jag har broddar. De ligger fint i garderoben.
Hörde att det fungerar att gå som en pingvin. Så det gör jag!
Just nu är det faktiskt is överallt. Blörk!

Monzan har gått på promenad. Han var stabil och jag hängde lite halvt i manen på honom för att slippa fladdra omkring allt för mycket.
Sen fick han benet pysslat och så fick det vara bra med det.

Doris var nästa ut. Att ta sig ner till ridhuset på denna glansisgata med oskodd häst kändes som ett äventyr i sig.
Men det gick alldeles strålande :-) Den pållan vet var hon har tassarna.
Och lika duktig var hon under tömkörningen. Själv gick jag å höll i ett snöre just in case. Mer än så behövdes inte!
Lilla fröken har oxå börjat med pälsbyte. Som tur är förvandlas hon inte till en huggorm (tackar) utan tycker det är mysigt med att bli borstad och kliad.
Funderingen skor på donnan är ytterst aktuell! Iaf fram....

Av Anne-Lie - 14 februari 2015 22:12

Äntligen fick vi komma iväg och sträcka på benen. Jag kan säga att min kropp tyckte nog att ett par dagars vila till hade varit okej.
Monzan tyckte att det var lattjo att sträcka på skånkorna fast han kändes inte helt hundra. Han kändes sned!
Pigg och glad - men sned!
Inte jätte mycket men något störde mig.

Som tur var så var det genomgång av ET på agendan.
Monzan är i fin form. Mycket finare än han borde vara med tanke på hur han ser ut extetiört.
Det tackar vi för! Jag är glad att mycket gammalt "skit" är borta. Det betyder ändå att vi ligger rätt till träningsmässigt.
MEN...nu har vi uppdagat en liten sträckning. Det fick mig att nästan svälja öronen i panik och såg en snabb sekund hela resten av allting bara rasa ihop.
Så var det ju inte... *pust*
Så med lite ansträngning från min sida så ska vi få bukt med detta. Och en extra koll innan säsongen drar igång.
Vilken faktiskt inte är långt bort!

Skapa flashcards