teamcurious

Alla inlägg under januari 2013

Av Anne-Lie - 29 januari 2013 21:24

På lite drygt en vecka har vi hunnit med en del   .

Har provat och testridit en ny sadel. Eller ja, ny är den ju inte - men den är ny för mig! Den passar min rumpa alldeles utmärkt och den sitter bra på Monzan. I fredags gick kusen riktigt bra = nöjd jag   

Igår var känslan under hela passet alldeles bedrövlig. Vad jag än gjorde så kändes det fel. Det vinglade och for, ibland gick det inte fram och ibland bara rann det iväg. Rumpan sladdade hit o dit och ja, anka i sjönöd beskriver det hela tycker jag   

Men tydligen såg det bättre ut än det kändes.... alltid nåt!


Idag gjorde jag om proceduren och känslan av bedrövlig var borta. Vi roade oss med övergångar halt - trav och viseversa. Ökade och minskade volter samt flyttade framdel in respektive bakdel in i trav. Inte öppna & sluta då jag hade en mer rak häst eller hur jag nu ska beskriva det. Avslutade med att länga ut honom med bestående takt och tempo i traven vilket gick för att vara vi rätt så hyfsat. Idag var känslan mer åt det bra hållet   .


I helgen har jag strukit ett "att fixa" på min lista. Jag har fixat ett grönt kort. Nu får vi faktiskt ge oss ut på tävlingsbanorna   . Nu ska det bara grejas licenser och en gul bok så är vi redo (på den biten iaf).

Jag fortsätter att följa min plan så får vi se vart det leder....


Tjing!


Arkivet

 

Av Anne-Lie - 23 januari 2013 22:53

När kylan biter en lite väl hårt i kinderna är det skönt att sitta framför brasan, eller kura ihop sig med en katt och drömma sig bort mot varmare årstid och småplanera lite inför säsongen.

Jag har satt mina mål för i år.

Jag har en plan B, och faktiskt även en plan C   

Vilken av planerna det blir kommer att visa sig - målena är samma.


Det jag borde (usch vilket ord) göra är att ta tag i min egen träning. Det är ju bara det att det är inte alls lika kul. Det tar liksom emot   

Det enda jag faktiskt gör är mina tåhävningar i trappan. Några stycken varje gång jag springer upp så är de snart gjorda. Men det är visst allt....


Vad jag faktiskt har gjort är att beställa mina EZ ride. Tyvärr var de just nu beställningsvara hos leverantören men har jag klarat mig tills nu så klarar jag väl 2 veckor till.....kanske   

Ny sadelgjord till MMonzan är oxå kirrad. Ibland går det fort   


Tjing!

Av Anne-Lie - 23 januari 2013 11:11

Igår gällde det att verkligen bita ihop och inte tappa fokus på målen vi har för i år.

Jag gillar inte kyla, min kropp gillar defenitivt inte kyla men Monzan skiter i vilket. Så vi begav oss ut för att skritta en timme. Hade helst sett till att det vart längre men en timme var det jag stod ut med   .

Min pannlampa har halvdött (jag syns men ser inget) så vi fick hålla oss runt fälten. Vill gärna se något och ffa synas mera om jag ska ut på vägarna. Fälten duger - men underlaget är sådär på sina ställen. Botten lagret är skarsnö så lite då och då sjönk vi igenom. Men kusen traskade på i bra takt ändå och var nöjd och glad.

Red på hack för att testa igen och det gick ju finemang. Ska även testas på längre runda längre fram!


I morse stod termometern på -18. Hallå, jag vill inte ha så kallt även fast det blir otroligt vackert ute. Det hjälps liksom inte att det är vackert när man fryser ihjäl.


Idag är det en soft dag för kusen och för mig är det jobbkväll. I morgon önskar jag mig någon grad varmare för då ska vi ut och skritta igen   


Längtar till varmare årstid...

 

Av Anne-Lie - 21 januari 2013 16:00

Söndagen erbjöd ett betydligt trivsammare väder än lördagen.

Vid lunchtid packade jag in Monzan i släpet och så drog vi till Kattis i Romfartuna och årets första distansträning.


Dagens distans var 2 mil som avverkades på en genomsnittshastighet på 12km/h. Monzan hittade ett energisnålt tempo där han bara låg och rullade, och hade kunnat gjort i evighet som det kändes. Kalas   !

Sista 200metrarna hoppade jag av och traskade bredvid!

Pulsade direkt när vi var tillbaka på 52. Nöjd!   


Tillbaka hemma igen fick kusen tillbringa ett par timmar i hagen med sin grå vän innan han togs in för avcheckning.


Några måsten har tillkommit:

Ny sadelgjord till Monzan som tål att bara spolas av efter passen. Blir skapligt less och äcklad över att behöva fixa lädergjorden hela tiden...urk!

Själv behöver jag ett par EZ ride med bred platta. Och jag behöver dom NU, nyss helst igår. Ska beställas snarast!


Ikväll blir det massage av Monzan med efterföljande prommis!


Tjing!

Av Anne-Lie - 19 januari 2013 21:43

Sådär en två veckor in på nya året och vi har mest befunnit oss i paddocken för att öva övergångar, tempoväxlingar och faktiskt en och annan galoppfattning. För att inte tråka ut oss därinne så har vi även varit ute och joggat på fältet alternativt de få grusvägar vi har här i krokarna. Kusen är pigg o gla, lite för pigg ibland. Det riktigt pyser ur öronen!


Idag måste då ändå ha varit årets kallaste dag med -21 i morse. Uääck, mina fingrar gillar inte denna kyla utan går i strejk och jag får fummla mig fram. Missnöjd   !

Men om man tar dubbla underställ, mjukisbyxor, en extra fleecetröja och på detta drar en scoteroverall så kan man på kvällskvisten ge sig ut och skritta. Och vill man ha det ljust så skrittar man in i industriområdet där det är upplyst och fint. Inte en lastbil mötte vi. Inte ens en bil faktiskt. Förståndigt folk stannar inne   

Hursom så var det skönt att komma ut en stund - och det var lika skönt att komma tillbaka igen.

All träning som blir av är bra träning!


 

Av Anne-Lie - 19 januari 2013 21:36

Nytt år - nya utmaningar!


 

Det här är Monzan   

En kul kille som tar plats och har en hel del attityd!

Vi har hängt ihop i närmare 9-år snart med allt vad det innebär.

2013 är året då vi ska ta oss an nya utmaningar. Vi ger oss in i distansens värld   

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards