teamcurious

Alla inlägg under juni 2015

Av Anne-Lie - 29 juni 2015 23:18

En fullfartsmåndag =))

Kom hem från jobbet och studsade bara in för att byta om innan jag studsade ut igen.
Studsa kanske är att ta i - men snabbt gick det!

Visslade in Monzan som fick komma in och vicka ikull sig.
Satte mig på gräsklipparen och han klippa tomten, runt ridbanan och ett av maratonhindren innan klockan närmade sig en översyn av sprättis.

Equieterapeut Monica kom och gav Monzan en rundsmörjning.
Jag misstänkte att han var lite sned i rumpan, och mycket riktigt så var det så.
Väldigt lite, men den fanns där.
För övrigt är han i fin form och det finns inga stora grejer att anmärka på. De små, eller för att vara exakt, den lilla är åtgärdad.
I morgon är han beordrad en semester dag vilket gör att jag kan bli klar med gräsklippandet.
För när Monzan var klar och utsläppt igen så klippte jag dressyrbanan.
Var klar strax efter 22 (då hade solen gömt sig bakom trädtopparna) och då var det bara att göra kvällen.
Tre hinder kvar att klippa i morgon då =)

Min stackars lilla gräsklippare får slita hårt. Det är väl inte riktigt meningen att den ska tugga sig fram i en djungel. Och den kanske inte är gjord för att åka i hinder.
Men den gör det bra och kommer förtjäna lite kärlek och omsorg efter detta.
Kanske behöver den vässa knivarna <3

Av Anne-Lie - 28 juni 2015 22:40

Det är inte ofta det händer. Men just igår var det dags.
Jag och sambon smet helt enkelt hemifrån för att åka iväg på lite trevligheter =))
Och vilket väder vi fick. Han är solbränd med betoning på bränd, och jag är myggbiten.
Helgen innehöll hästar (otippat), god mat och dryck samt trevligt sällskap.
Inte dumt alls!

Väl hemma idag så visslades Monzan in från hagen för ett träningspass.
Självklart var det sovstund innan.

Idag var kusen ruskigt på hugget. Svansen slängdes upp på ryggen och det studsades på bredställ. Hmm, ja vad säger man!?
Vi avverkade iaf milen =D

I morgon är det dax för en genomgång och sen får vi väl skritta ett par dagar.


Av Anne-Lie - 26 juni 2015 22:58

Det borde hända mer ofta =))

Idag hade jag en semester dag. Alldeles underbart!
Sovmorgon hoppade vi över. Vaknade av att en fästing kröp på min arm. Sen gick det inte att ligga kvar....uäääk!

Monzan fick komma in och duscha av sig sin pansarutrustning i form av lera och softa en stund medans jag for iväg och hämtade min bil från verkstan.

Jupp, nu går den att öppna!
Men än är den inte helt klar. Det väntas in en ny kabelstam. När den är monterad och klar så är allt som det ska. Men just nu är jag glad för det lilla!

Beslöt mig för att åka iväg och träna idag. Självklart ska man just då få ett mess att staketet ligger ner i Doris hage.
Remmade ner i hagen och satte ihop staketet provisoriskt. Fick gå en gång till för att hämta plaststolp och sen var det kirrat.
Hästarna hade iaf den goda smaken att befinna sig på rätt sida.

Sen kunde vi åka!

Konstaterar att jag älskar både min nya soptunna och nya kameran. Kommer aldrig att kunna vara utan dessa saker <3
Soptunnan står i släpet och är suverän att packa saker i. Att den dessutom är blå gör ju att man gillar den lite extra <3
Kameran måste jag ju bara älska för att den funkar klockrent med bra bild. Dessutom bra vinkel på den så jag har bra koll på vad som händer/eller inte händer där bak.


Monzan har fått en runda där vi bitvis sträckte ut skånkorna ordentligt. Snabbaste kilometern på dryga 32km/h.
Pulsade 44 efter dusch.
Red igentligen inte längre än jag gör hemma, bara fortare. Dessutom är det trevligt att variera omgivningen när man är ute.
Gräsklippare, fart gupp, väderkvarnar och motorcyklar var dagens upplevelser.
Monzan tyckte att väderkvarnar och fåglar var värst. Alla är vi olika ;-)

Hem igen och Monzan gick ut i hagen.
Jag gick på huvletarjakt och tillslut hittades Doris tappade huva.
Har använt mig av samma sorts huva år efter år. Har några i olika "årets" färger. Men i år har dom ändrat lite på dom och jag är inte helt nöjd. Kanske dax att fundera över ett nytt alternativ.

Nu är det även dax att börja räkna ner till semester. 11 arbetspass kvar!

Av Anne-Lie - 23 juni 2015 23:10

Fast inte helt.
Följetongen hästen som sover en timme varje gång han kommer in fortsätter.

Efter det gick vi ut på en skrittsväng.
Första kilometern i sol, sen kom regnet.
Men det är ändå helt underbart <3
Regn är ju ändå bara lite vatten och det värsta som händer är att man blir blöt.
Regnjacka hade jag så på överkroppen var det torrt. Men efter en timme var allt annat blött rätt igenom....

Bilen är lämnad på verkstad. Om två dagar har den jäkla bakluckan varit stängd och oöppningsbar i två månader. Två m å n a d e r!!! Låt det bli ändring på det nu.

Monzan är bokad för översyn på måndag.

Det rullar på!

Av Anne-Lie - 22 juni 2015 21:29

Så även idag!
Så vi hängde en stund i boxen, Monzan snarkandes och jag taktiksnackade.
Han verkade måttligt imponerad :-P

När tuppluren var över så var det dags att röra på fläsket.
Idag var det en kortrunda på agendan. Dvs ett pass under milen.
Det blev totalt 9km. Ganska lagom under =))

Värmde upp ute på fälten i skritt och trav för att sedan gå in på ridbanan och koncentrera oss på galoppen.
Den blir lite för exalterad om vi inte har staket/väggar att "luta" oss på.

Idag satt vänster som en smäck. Men högern... Vi studsa, men kom ingenstans.
Men i vänstern kunde han kosta på sig en bakutspark på långsidan utan att trassla ihop benen. Gulleponken <3

Det lutar åt att det är dax för en översyn på herr sprättben. Ju förr desto bättre.
Så nu ska jag ta tag i den saken. Brukar sällan vara lätt....

Av Anne-Lie - 21 juni 2015 20:47

Eller ja, i onsdags var vi ute och skrittade 1 timme och i torsdags i 1 1/2 timme.
Men idag avverkade vi 13 behagliga kilometer väldigt blandat.
En hel del skritt, en hel del klättrande och en hel del teknikträning med trav på smala stigar.
Ett lagom lätt pass att sparka igång med efter lagom tävlingsvila.

Monzan går ute dygnet runt sånär som på några timmar då han kommer in, lägger sig och sover, sover färdigt och talar om att han är redo att skutta runt. Därefter gör vi det vi ska och sen går han nöjd och glad ut igen.
Det passar oss =))
Det enda som stör mig är att jag inte vet hur mycket han dricker. Han har nämligen en vattenkälla i sin hage....
Vattnet inne kan han ibland slurpa lite i. Vattenbaljan ute har han inte rört på ett par dagar. Det gnager lite i mig då jag vill veta att han dricker tillräckligt....

Doris har semester. Idag har hon fått byta ut grimma och flywiel mot ny huva. Låt oss se hur länge den sitter...
Hon är heller inte den lättaste att få på nämnda huva. Hon blir typ giraff :-P

Fjäsket hittade perfekta sovplatsen <3

Av Anne-Lie - 16 juni 2015 18:17

... och funderar.
Läste precis att Vasaritten är inställd. Den tänkte jag ju rida och samtidigt ha en liten mini semester.
Så blir det inte!
Tråkigt.
Vet inte om det är så, men jag upplever att det är många inställda tävlingar i år.

Så nu blir det att planera om. Igen!
Och hoppas att de kommer igen nästa år. För Vasaritten vill jag rida!

Av Anne-Lie - 15 juni 2015 22:50

Vad skulle jag göra idag?
Lämna in bilen och köpa kylväska.
Har jag gjort det?
Svaret är nej och nej!

Bilen glömdes bort och kylväska hinns med sen. Bilen är dock något viktigare.

Plockade in Monzan direkt efter jobbet och där fick han stå medan jag klippte gräsmattan. Sisådär nån timme...

Sen har Monzan fått en massa pyssel och en light variant av masserad bakdel samt en promenad.

Han känns fin i kroppen och några softa dagar gör honom gott.
Funderar på om det är dax att anmäla till nästa tävling =))
Ska sova på saken....

Skapa flashcards