teamcurious

Alla inlägg under februari 2013

Av Anne-Lie - 27 februari 2013 22:58

Kvällen bjöd på en tur till Hallsta ridklubb. Första gången ridning i ridhus och vi drämmer till med en lektion i WE ( som för dagen var i ett lugnt tempo ), men knö fullt med hästar. För att krydda till det lite extra så var det även lektion på andra delen av ridhuset som om jag minns det rätt endast är avdelat med koner.
Dagens övningar var att ta sig sidvärtes över en bom, med bommen under magen på kusen. Monzan tycker att bommar är som krickodoler och ska man ta sig över dom ska man göra det fort. Men vi fick till en hög halter med bommen under magen och även ett o annat sidvärtes steg. Tack & bock, det var allt jag begärde :-)
Mest av allt koncentrerade jag mig på att hålla kusen lugn och med alla benen i marken, och det måste jag väl säga att han gjorde bra. Sen att han har en annan hastighet i kroppen än ridskolehästarna är en annan historia och inte så märkligt!
Monzan får helt enkelt högsta betyg i uppförande - inte ens ett fnork :-D

Av Anne-Lie - 24 februari 2013 17:23

när det är helg. Ena sekunden är det fredagskväll och vips så är det söndag....märkligt!


I lördags var det dax för intervaller. Jag hade och har fortfarande av någon anledning väldigt ont i mina fotleder så jag valde att utföra dessa i vagn vilket uppskattades av Monzan. Han vet precis vad som väntar när travselen kommer fram!

10 stycken 1500meters intervaller och sedan en dusch för att efter detta tillbringa kvällen i hagen   

 


Idag har vi tagit en skrittvända genom industriområdet och runt via Lundby k:a. Tar ganska precis en timme och var lagom efter gårdagen.

När stallet var fixat och donat så var det plötsligt eftermiddag och helgen är väl mer eller mindre slut.


Nästa vecka är en ny vecka.... En ny utmaning väntar och till helgen ett distanspass!

Nu ska jag hälla ny färg i håret   

Av Anne-Lie - 21 februari 2013 21:15

Igår fick Monzan skrota i hagen från tidiga morgonen till sena kvällen. En snabb check när han kom in var allt det blev. Men efter att ha utfört ett pass i backen och ett intervall pass dagarna innan så fick han vara värd det!

Själv tog jag en paus från allt och åkte till Hallsta ridklubb för att sätta mig på en ridhus läktare och glo på en WE-lektion där de plockade lans ur tunna och med denna lans plockade ring från tjur.

Helt utan att veta hur det gick till så ska visst jag och Monzan vara med på nästa onsdags lektion   (jag skyller allt på Kina).

Jag får se det som välbehövlig miljöträning. Ridhus, massa okända hästar, läktare, folk och you name it   !

Ytterst intressant och säkerligen rätt underhållande - iaf för de andra   

Jag har iaf inga prestationskrav på kusen då han aldrig gjort något liknande!


Och bara för att göra det mer spännande.... Monzan är aldrig riden i ridhus!

Om inte en kvart i lina för 1 1/2 år sedan räknas    


Arkivet:

 

Av Anne-Lie - 17 februari 2013 09:13

för att åka iväg och träna. Så igår blev det en annan variant   

Med sällskap av Lisa och Sandra så begav vi oss in mot "stan" för en längre skritt tur med inslag av trav här och där och en stor portion miljöträning. Hade vi fortsatt ca 1km till när vi var längst bort på vår runda hade vi hamnat på Erikslunds shopping center. Kanske kan vara nåt!? Parkera kusen utanför Ikea för lite shopping   

Men annars passerade vi nog det mesta på vår tur!

Hästar i "stan" drar iaf till sig en hel del uppmärksamhet   


  

Av Anne-Lie - 14 februari 2013 15:30

En övertydlig galoppskänkel

Ett uppmuntrande tjoho

....och en stor portion is i magen och plötsligt hör man hur det skramlar till mellan öronen på kusen när pengen ramlar ner....galoppfattningen bara sitter där! Känslan är bara...wow   

Ett gäng upprepade galoppfattningar - och Monzan levererar efter bästa förmåga!


Jag nöjer mig med ett par galoppsprång innan vi bryter av - samlar ihop oss - och börjar om.


Så kul!!!  


 

Av Anne-Lie - 12 februari 2013 21:15

Efter att ha testat mina inköp i intervallträning, klättring, skrittpass och ett "dressyr"pass så kan jag bara konstatera att renskinnet är kanoners till Monzan. Så kanon att det kommer att bli några till   

EZ stigbyglarna är kanoners till mig, dock inte om jag vill rida dressyr. Där blev de för klumpiga och då fick mina gamla flexare träda in igen. Vilket faktiskt löste vilken sadel som ska användas till vad...  


Igår kväll fick Doris stifta bekantskap med ett träns och bett i munnen för första gången. Det bekom henne inte det minsta så hon fick stå med det på medans jag borstade och kliade hår   . Nu börjas det.....

Av Anne-Lie - 8 februari 2013 15:46

Tajmade rätt och han med en och en halvtimmes skritttur i snålblåsten på piggelin kuse.

Jag har lite dåligt samvete för att det inte blir mer - men jag pallar inte det just nu   

Det är liksom inte helt bra att trycka i sig så mycket värktabletter som jag gör just nu.... magen protesterar!

Men låter jag bli så får jag en hysterisk smärta istället, så det är bara att välja. Pest eller kolera!


Mina efterlängtade paket dök upp idag. Ett ljus i mörkret   


 

Gissa om mina fotleder och knän har längtat efter dessa   


 

Och detta har Monzan längtat efter utan att veta om det. Det kommer göra gott under sadeln   


Ska prova senare i kväll och även besluta på vilken sadel jag ska ha vad. I lands problem.....

Av Anne-Lie - 7 februari 2013 22:12

Söndag och måndag var softa dagar med massage och prommisar till brevlådan. Och så kom tisdagen då vi var ute en och en halv timme och skrittade samtidigt som snön började falla. Och den faller än   

På onsdagen fick kusen en ofrivillig vila då jag drabbades av en akut tandvärk med tillhörande tandläkar besök, penicillin och massor av värktabletter. Inte alls kul faktiskt, och tandvärk är något som inte gör underverk med humöret   

Idag har jag plågat mig och tog ändå kusen på en sväng på fälten. En hel del skrittande och en mindre del travande. Kusen pigg och glad, men underlaget lämnar en del övrigt att önska...*suckar*

Kan jag tajma intaget av värktabletter så ska vi ge oss ut på en längre runda i morgon på dagen. Vi behöver det båda två! På måndag kommer det nog ordna till sig och vi kan fortsätta som vanligt igen...


I morgon hoppas jag även att mina två paket som är beställda anländer. Det ena är mina EZride och det andra är ett renskinn. Vill ha NU!

Skapa flashcards