teamcurious

Alla inlägg under september 2015

Av Anne-Lie - 9 september 2015 10:44

Monzan talade om redan igår, efter 3-dagar i hage att "nu får det vara nog".
Vis av förra vändan så vet jag att det inte är någon idé att låta han vila vidare när han säger till. Resultatet blir bara att han drar rediga repor i hagen med olika varianter av icke önskvärda blesyrer.
Det blev till att gå ut på kvällspromenad för att få honom nöjd.

I morse åkte sadeln på och det blev en skrittsväng på 1 1/2 timme.
Tjohoo sa Monzan, lade svansen på ryggen och for iväg i en sprattelhärva =))
Kul kille.
Han känns prima så allting talar för att vi åker på den sista inplanerade tävlingen oxå.

Var klar i stallet redan före 10 vilket innebar att jag han käka frukost och få en extra dos kaffe innan det nu är dax att jobba resten av dagen...

Av Anne-Lie - 6 september 2015 21:13

Jag vet inte riktigt vad som hände?

Jag hade en plan med att rida en till T50 i år istället för att gå upp på T80.
Planen var att ge Monzan en lugn resa och få in rutinerna.
Att han kan springa vet jag redan, problemet ligger i att få honom att tagga ner i grind.

Jag är väldigt nöjd med att jag höll mig till planen.
Vi gick ensamma alla 5 milen.
Kan tyckas vara tråkigt, men det är det som fungerar bäst. Vi slipper diskussion om tempot.
Nu kunde vi ligga och rulla i ett tempo med cruise controlen i där Monzan bara går och går.

På första slingan var vatten rätt ointressant men han stoppade åtminstone snoken i hinken och skvätte lite.
Vi hade kunnat gå direkt och besiktat när vi kom in i grind då pulsen låg på 57.
Men jag vill ge han rutiner så vi plaskade på lite vatten och minsann om han inte tog en klunk oxå. Kissade på väg mot veterinären och vips så var vi klara för slinga två.

Slinga två gick lite långsammare än jag tänkt mig. Det berodde på att en del av slingan gick genom en skog utan stig och jag hade lite svårt att hitta snitslarna.
Monzan hade även en liten mental dipp. Han saktade av och ville gå en stund.
Lite kli, klappande och uppmuntrande ord gjorde att han självmant satte fart igen.
På slingan började han även att dricka - yihaa!
Vi stannade även vid ett utställt vattenkar där Monzan tyckte det var skojigt att plaska lite. Men efter lite plaskande så började han dricka ordentligt och då stod vi helt enkelt kvar tills han var klar.

Så passerade vi mållinjen och det tog inte lång stund innan pulsen låg stadigt under 60. Slutbesiktade och blev godkända =))

Sen visade det sig att Monzan var bästa travare i mål. Det innebar prisutdelning.
Det fanns inte med i min plan så sakta som jag red.
Fick låna ett vitt schabrak av Kattis så kusen fick vara lite tjusig iaf =D

ATG sponsrade klassen och det var pris till bästa travaren. Och enligt resultatet så var jag visst 6:a i mål oxå.

Ett tjusigt täcke var ju inte så tokigt =D
En ren bonus men jösses vad roligt. Så stolt över Monzan. Och så mycket fina ord jag fick om honom igår har jag nog inte fått på hela hans livstid samanlagt.

Det var gårdagens roliga.
Idag var det dax att ta tag i tråkgörat. Dvs att ta rätt på allting från gårdagen. Men nu är det gjort och det som skulle tvättas är tvättat.
Monzan mår prima och har skrotat i hagen hela dagen.
Doris fick oxå vila. Hon ser lite trött och hängig ut, men vilan fick hon för att jag är lite trött i benen.

Och avslutningsvis ett supertack till mitt groom team. Utan er går det inte. <3

Av Anne-Lie - 4 september 2015 21:09

Men först tar vi gårdagen, då Monzan och jag lullade omkring nästan två timmar.
Fredrik var ut och fixade sulor till kusens framfötter och efter detta var vi ju tvungna att prov gå dom lite =))

Doris gick åter ett pass i lina och var nöjd med det!

Idag har det varit full fart hela dagen.
Med sorg i hjärtat så åkte nu ett par skor i soptunnan.

R.I.P , ni har tjänat mig väl.

Men.... ett skavsår idag var väldigt olägligt. Det kommer troligen att vara än värre efter i morgon. Men skavsårs plåster är väl ändå på sin plats.

Eftermiddagen bestod i att få ordning i kaoset som uppstår när jag sprider ut allting som ska med.
Nu är det organiserat och packat där det ska vara.
Monzan är badad och tillfixad för morgondagen. Så nu är det väl bara att invänta morgondagen och se vad den ger...

Av Anne-Lie - 2 september 2015 22:40

Igår fick Monzan ett lättare pass där han bara joggades mjuk och avslappnad. Det gick förvånansvärt fort...
Idag har han bara fått pyssel. Inte så uppskattat som det borde vara, men ändå.

När den ena vilar jobbar den andra.
Lyxfettot Doris har ändrat form under sommaren. Hon har växt och blivit en rejäl donna, men hon har även lagt sig till med en mage som inte riktigt matchar resten.
Hon ser ut som en boll på mitten!
Och eftersom hon från igår står uppstallad på nätterna så är det slut på lata dagar.
Under sommaren har hon gått sporadiskt, mest för att då och då bara checka av att hon inte glömt det hon lärt sig.
Nu är sporadiskt inte längre ett alternativ. Nu ska hon igång. Basta!
Och eftersom det numera är jag som bestämmer så blir det så =))

Först kollade vi av att minnet var i behåll. Det var det.
Sen fick hon gå i lina. Alla gångarter i båda varven. Och hon gjorde det utan bekymmer. Till och med höger varvet som förut varit svårt gick lysande.
Dock är kondisen urusel. Och är det jobbigt kan man ju även bli lite lat och bekväm.
Men hon fick springa på ett tag och sedan avslutade vi att styra mellan koner.
Det blir till att jobba lite på flåset ;-)

När vi gick tillbaka till stallet var Doris nöjd. Hon hade fått sitt pyssel och sin aktivering. Det värmer i hjärtat att se henne så <3
Det är en underbar liten häst. Den som säger annat vet inte vad den pratar om.

Jag har två underbara hästar <3 Två helt olika individer. Men ändå ganska lika. Ingen av dom tolererar att man inte är lugn och tydlig. Jag gör mitt bästa att förvalta dem väl!

Ovido - Quiz & Flashcards