teamcurious

Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Stark o svag sida

Av Anne-Lie - 24 januari 2014 21:33

Jo, det har vi väl alla och så även våra kära fyrbenta.
Att ämnet plötsligt blev aktuellt är att jag suttit och läst en bok om körning där diverse problem tas upp och jag fick en "aha"feeling. MEN just när det gäller sådana saker så hatar jag att mitt höger och vänster tänkande är ur funktion....gahhh!
Jag skulle behöva vantar där det står höger och vänster samt pilar i ridhuset som visar vilket håll man rider i.
Jag vet hur han känns i respektive håll men jag får svårt att sätta rätt håll på hållet...typ.
Vilket gör det svårt att sedan tänka ut en plan för att åtgärda.
Men som upplysning är Monzan svagare i sin höger sida och då logiskt sett starkare i vänster. Vilka varv vi har problem i får ni lista ut själva. Jag vet hur jag rider, men får inget namn på det.
Det är ett handikapp!!!!

Förutom övningar som aktiverar höger bak har vi oxå övat minst hundra galoppfattningar. Fattning - två steg galopp - skritt. Toktaggad kuse <3
Han har lättare för höger galopp än vänster. Hur vet jag det då? Märkligt nog bara vet jag det... Varför kan jag då inte hålla rätt på varv osv. Det borde vara lätt...men jag blir bara förvirrad :-/

Nu ska jag straxt natta hästar och sedan är jag slut som artist för idag.
Pilar är nog faktiskt ingen dum idé när jag tänker efter... ;-)

 
 
kicki

kicki

24 januari 2014 21:49

det där är du inte ensam om, jag har också skitsvårt med höger o vänster....

http://kaa.bloggplatsen.se

Anne-Lie

24 januari 2014 22:00

Det känns skönt att inte vara ensam om problemet :-)
Men det är tok frustrerande :-P

 
Stina

Stina

24 januari 2014 22:29

Det där har även jag svårt med ibland =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Anne-Lie

25 januari 2014 09:54

Ju mer jag tänker ju svårare blir det. Pilar är nog en bra idé =))

 
Ingen bild

Lotta

25 januari 2014 08:49

Hej! Var det inte på vänster sida som han drog sönder en del av hamstring? Själv upplever jag att en häst kan ha en svag sida men även en svag hälft. Traven är ju diagonal och i doserad bana på travet, så höger bak bör vara stark om hästen inte drar hö förståss, som jag tolkar det?! Tänker jag tokigt?

Anne-Lie

25 januari 2014 10:06

Du tänker inte tokigt :-)
Monzan drog h.b av o till plus att han, eftersom han ser ut som han gör, hade platsproblem. Ibland/ofta stack han ett ben.
I kurvorna krävdes mycket stång för att inte ha han som en krok utåt.
Jo det var vänster sida (tror jag). Måste kolla på han ;-)
Men ridmässigt har han ibland växlat lätt och svår sida, dock har alltid höger bak varit en bov till nånting.
Men det blir stadigt bättre :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Lie - 16 april 2018 22:31

Det har varit en del tekniskt strul den senaste tiden och med det kan ni om ni vill fortsätta följa mig här    Tack för den här tiden! ...

Av Anne-Lie - 6 mars 2018 10:52

Tidsbrist och häcken full av saker som ska göras hellst nyss eller igår.... Ekvationen går inte ihop och jag blir bara trött      Det är just nu lite pyssel med att få tiden att räcka till. Det är ju trots allt inte mer än 24 timmar på ett dygn...

Av Anne-Lie - 4 februari 2018 21:31

Vi har haft träningshelg här på gården med en för oss ny tränare. Jag tycker det verkar som att alla är nöjda    För mig var det väldigt nyttigt iaf. Att bryta mitt eget mönster om att tycka att rida i ridhus i cirklar är dödens tråkigt. Det gör ...

Av Anne-Lie - 28 januari 2018 22:15

Det händer mycket nu på vissa plan, och på andra inte mycket alls. Det händer inte heller i rätt ordning vilket kan störa mig ganska rejält. Och det stör mig ATT jag stör mig. Ja ni fattar, det är inte alltid lätt      Monzan har blivit av med pä...

Av Anne-Lie - 20 januari 2018 21:37

No words needed

Ovido - Quiz & Flashcards