teamcurious

Alla inlägg den 18 augusti 2015

Av Anne-Lie - 18 augusti 2015 22:30

Igår kväll fick jag en fråga som gjorde att det började röra sig mellan öronen. Ordentligt!!!

Jag är fortfarande inte helt på det klara med hur jag ska göra, men måste reda ut vad som är bäst för Monzan.

Upplägget för hans del har ju liksom ändrats lite....och det är alltid hans förutsättningar som styr.


Han behöver rutin.

Han behöver lära sig att slappna av.

Han behöver dricka bättre....

Jag ska bara lista ut hur vi gör det på bästa sätt    , en bit på väg har vi iaf kommit. Vi kommer på vad som funkar, vad som inte funkar och vad som behöver göras bättre. Sånt som inte funkar behöver vi inte heller göra om, medans sådant som funkar kanske kan utvecklas.

Tävlingsrutin får man bara genom att tävla - det är väl bara upplägget som ändras lite utifrån Monzans behov.

Återkommer om det....


Igår blev det en fikaritt.

Dvs Monzan knaprade i sig lite fika medans vi skrittade tråkrundan på strax över timmen. Själv knaprade jag en energibar!  Men just igår var det precis vad vi båda behövde, en lugn stillsam tur för att bara vara! Det var vi, kvällssolen    och rådjuren   

Träningsmässigt gav den väl kanske ingenting, men för den mentala biten var den guld   


Idag har vi rört på oss lite snabbare.

Milen avverkad och idag blev det, efter ordentlig uppvärmning, backträning.

Åtta vändor i backen i galopp. Sen steg det kusen åt huvudet och jag lät bli att ta de två sista. I stället skulle vi ta en repa över fältet i galopp, men bakbenen fick kusen ingen ordning på och tydligen var det lättare att sluta galoppera med frambenen än att börja galoppera med bakbenen - så det blev en repa i trav.

Fartmässigt ingen större skillnad. Jag tror faktiskt att han fortfarande kan trava fortare än han galopperar.

Men det säger mig ändå att backträningen tog. Monzan lägger fortfarande för mycket energi i galoppen och blir lite trött i rumpan.

Jag var ganska nöjd när jag skrittade tillbaka till stallet. Tänkte att nu har han fått ett skapligt pulshöjande jobb. Och så pulsar han 46..... jahapp!!!


Arkivbild för ganska precis ett år sedan.

   

Ovido - Quiz & Flashcards