teamcurious

Alla inlägg den 14 juni 2015

Av Anne-Lie - 14 juni 2015 20:26

Nu så här dagen efter när hjärnan inte längre är sönderkokt av värmen så kan jag reflektera lite över vad som hände igår.

Att mina planer för dagen sprack är ju iaf helt klart. Men det behöver inte alltid vara dåligt =))
Mina planer var ju att gå ut sist i starten och jogga runt banan på en snitthastighet på ungefär 12 - 12.5km/h Och ha som mål att rida godkänt samt korta ner pulstiderna nu när jag och mina groomar har fått in lite rutiner.
Det sket sig!

Såklart strålade solen redan på morgonen. Inget ont om det, men värmen kom plötsligt och Monzan har inte vant sig vid den. Han är en stor häst med mycket massa och han sugen åt sig värme. Han kräver mycket kylning.

Nåja, vi samlar erfarenheter.

Framridningen var helt okej. Monzan var lugn och fin och hetsade inte upp sig ens när fältet fylldes av över 30 hästar.
Han var lite för lugn.
Starten gick och jag gick ut långt bak. Inte sist men det var fler framför än bakom.
Det gick lugnt och städat till i ca 400m sen fick Monzan syn på tätklungan.....
Han är stark när han bestämt sig för något, men jag höll igen så gott det gick.

Efter första slingan som gick fortare än tänkt så hade jag kramp i underarmarna, bortdomnade fingrar och jävulskt ont i fötterna *pust*
Hade sällskap av Anna och fina Challe stor del av slingan och de två killarna funkade fint ihop.
Tänkte att Monzan skulle tagga ner efter någon mil...Men icke!
Pulsade in på ca 12 minuter. Dvs längre tid än vanligt. Kylvattnet var varmt och först när vi fått tag i kallvatten höll sig pulsen där den skulle.

Monzan åt bra i pausen men drack dåligt. Det höll i sig hela dagen. Han brukar komma igång och dricka på andra slingan men nu hade han inte tid. Stina fick hänga fast i han för att han skulle vara still och få kylning på groomstoppen.
Andra slingan gick ännu fortare än första.

Gick i mål och nu blev det riktigt spännande. Lite kylning och pulsen dippade till 52.... Sen hoppade den i takt med kylningen som återigen inte var kall. Och sen tog vattnet slut....
Men vi fick en balja av ett annat team och med 18 sekunder till godo gick vi in till slutbesiktningen och blev godkända.

Slutresultatet blev en snitthastighet på 13.8km/h och en 16:e plats.
Jag är mer än nöjd!

I morgon ska jag inhandla en kylbox 12V för att kunna ha med is att kyla vattnet med.
Monzan ska även klippas på utvalda ställen. Jag hade hoppas att slippa det, men nu gör jag det iaf.

Idag har han skaffat sig en tjusig ler- outfit och går ute igen. Han känns fin i kroppen.
Nu får han vila sig några dagar innan vi kör igång igen inför nästa tävling.

Själv ska jag parkera i massagefåtöljen och låta den ta hand om den trötta kroppen.
Men mest har jag ont i fingrar och fötter....

Ett Super Tack till mitt suveräna groom team. Och även ett super tack till sambo och son som ställde upp som funktionärer så jag kunde tävla. Puss på er alla <3

Ovido - Quiz & Flashcards