teamcurious

Alla inlägg den 10 maj 2015

Av Anne-Lie - 10 maj 2015 22:42

Kände ni vinddraget?
Det kan ha varit jag & Monzan som blåste förbi......
För idag har vi galoppat!!!

Har tillbringat halva dan på jobbet.
Det är grått och trist väder.
Jag var inte på något speciellt solskenshumör alls. Medan jag fixade och donade i stallet funderade jag över vad vi skulle göra idag.
För att göra något var ett måste.
Det vore dumt att inte ta tillvara på att regnet tillfälligt sänkt pollena.

Så tillslut fick häst komma in, snyggas till och hoppa i träningskostymen.
Vi traskade iväg ännu ovetandes om vad vi skulle hitta på.
Men så slog det mig att just idag var en bra dag att galoppträna.
Nu är det som så att herr sprätt blir aningens överexalterad när det kommer till galopp. Det liksom brinner till mellan öronen och sen finns det inga andra gångarter...
Så för att utföra detta under lite mer ordnade former så klev vi in på ridbanan. Lite staket som begränsar är inte alltid dumt.

Men först värmde vi upp.
Tyvärr så måste kusen någonstans läst mina diskreta tankar om galopp för han kunde mycket gärna tänka sig att skippa allt vad uppvärmning heter och kasta sig direkt på det roliga.
Fast vi (*läs jag) är oerhört dålig på att kontinuerligt träna på galoppen så höll jag idag på att dra i backen av ren överaskning!
Plötsligt från ingenstans så sätter han rätt galopp från skritt. Det går att samla upp och få en rundare galopp genom kortsidan - och faktiskt stå i lätt sitts och rulla på på långsidan. Hur i h-vete gick det till???
Och i flera massor av varv.
Och sen lite skritt till pulsen gick under 100 - då börja vi om.

Nu är det ju även så att även fast det heter långsida så är den väldigt kort för en storstegad Monzan. Det betyder att kortsidan är skitkort!
Men nu när det plötsligt gick att reglera både tempo och steglängd så kändes ridbanan lite större. Marginellt visserligen men allt är relativt.....
Det var fantastiskt roligt.
Ännu roligare att det funkar i båda varven.
Vi välte inte en enda gång! Det var inte ens nära!
Så om jag nu kunde ta mig i kragen att jobba lite på det här, så kanske det tar sig :-)

Å nej gott folk. Han blev ingen dressyr häst av detta. Men bara att kunna galoppera med alla benen i rätt ordning, utan att välta, och kunna reglera tempo utan att tappa allt är ett stort kliv framåt i våran värld =D

Sen blev det sanering och pyssel. Monzan och Doris fick sitt kvällshångel (med varandra) sen var det bra med det.

Ikväll anlände den här raringen

Det är diskbänken jag länge saknat. Nu står den där jag länge önskat att den ska stå!

Kunde inte vara nöjdare med den senare hälften av dagen =D

Ovido - Quiz & Flashcards