teamcurious

Alla inlägg den 6 februari 2015

Av Anne-Lie - 6 februari 2015 21:10

Jahapp! Ja det är sånt som händer ibland. Jag anade att det skulle hända redan när jag hoppade upp.
Spänd häst som inte direkt var på kontoret. Möjligen lyssnade han då och då av något meddelande, annars var han mest någon annanstans.
Så vi startade enkelt med skrittarbete. Skänkelvikning längs långsidan. Halt. Del av en framdelsvändning och sedan skänkelvikning tillbaka. Vi gick igenom skolorna samt tempoväxlade skritten hela tiden.
Monzan blev fin och följsam men ett öra signalerade att han hade bara delvis fokus på sin uppgift.
Här gjorde jag misstaget att börja trava.....
Varför?
Det blev ju inte ett enda rätt. Det blev typ nästan alla fel!
Vi sprattlade runt på en stor åttvolt utan takt och utan någonslags ordning alls. Vi hade nog ingen riktig gångart heller.
Jag bad om miljoner av tålamod, tittade upp i taket och försökte att ge honom takten och så bara rida på - utan att bli frustrerad!
Det skulle inte direkt göra saken bättre.
Monzans önskan var att tok galoppera - min önskan var en lungn taktmässig trav!
KROCK!!!!
Efter hur många varv som helst på denna åttvolt så kommer en förändring smygande. Efter flertalet varv till så har vi en takt.
Ytterligare några varv så kan vi även reglera den samt hålla den i varvbytena.
Där var jag nöjd!
En liten stund till fortsatte vi och när det fortsatte att bara flyta på så saktade vi av och var nöjda. Att fortsätta med något annat hade bara slutat med att vi fått börja om på ruta ett.
Ibland går det helt enkelt inte att göra som planerat. Då får man göra det bästa av situationen.
Och när jag kastade en blick på klockan hade över en timma passerat....
Monzan är inte lätt - helt klart!

Men han är ändå hästen som gör mig lycklig <3

Skapa flashcards