teamcurious

Alla inlägg den 10 augusti 2014

Av Anne-Lie - 10 augusti 2014 22:31

Idag tog sommarlovet slut för Doris.

Det lilla skitdjuret har gått och mumsat hela sommaren med några undantag för intag och lite hantering.

Hade tänkt att börja på med henne mer ordentligt sen när de ska stallas in igen, men nu startar vi med lite basic hantering. Så som jag vill att en häst ska vara   .

Inga svåra grejor alls utan bara det att kunna ledas och följa den som leder på slak lina utan att dra och trycka med bogen. Just det beteendet är bland det värsta jag vet och för mig kännetecknar det på "ouppfostran".

Oavsett hur upprörd hästen blir så får den inte gå över folk. Basta!


Samma diskusion som jag nu har med Doris hade jag för några år sedan med Monzan. Han var större och tuffare, hon är lite mer teflonhjärna. Det sprätter och hon glömmer bort sig, men med lite upprepningar så "kommer hon ihåg igen".

Hon är helt enkelt rolig att jobba med   

Vi ska nog hitta knapparna på varandra så småningom   .

Igentligen är det ganska enkelt. Gör det rätta lätt och det "icke önskvärda" svårt. Och belöna alla försök till "rätt" beteende. Det handlar om tajming - och det är därför jag nästan alltid vill vara själv om jag ska lära in något nytt.

Då slipper både jag och hästen att bli distraherade!

 

Hon är rätt fin ändå den lilla guldfisken   

 

  

Vi höll inte på speciellt länge och slutade när det gick bra. Att hon fick ett smärre frispel på vägen upp till stallet är en annan historia och berodde mest på att hon hörde galopperande hästar, men hon såg ingen. 

Dessutom hanterade hon sitt frispel på avstånd från mig utan någon större påminnelse. Duktig tjej!

På det stora hela så skötte hon sig galant.

När hon återigen fick gå ut i hagen skulle man kunna trott att hon stått inne hela dagen och inte bara en timme....*suck*


Monzan fick oxå gå ner på ridbanan i lina. I stort sett samma träning men han fick göra det lös.

Eftersom vi har tragglat samma saker förr och de nu sitter så gör vi det numera lösa. Då gäller det mer för mig att kunna styra honom på håll. Det gick väl ganska bra idag. Vi tappade lite fokus då och då...

Men annars kan vi hålla volter, byta volt samt följa och backa från ett par meters håll.

Det var länge sedan vi gjorde detta sist, men det satt rätt bra ändå   


Som avslut fick han göra vad han ville och då vart det så här;

       


Återigen nöjd med dagen   

Hade ett litet prat med hovis på kvällen. Det är han som alltid har det avgörande ordet om Monzans fötter. Han vet min planering och jobbar därefter. Beslutet blev att Monzan får nya skor i morgon fm.

Så ingen sovmorgon - utan upp å hoppa!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards