teamcurious

Alla inlägg den 11 mars 2014

Av Anne-Lie - 11 mars 2014 21:13

så går en annan dåligt :-/
Murphy ni vet!
Igår körde vi igång igen. Uppsuttet.
Katastrof!
Sålänge jag bara sitter på hästen är allt okej. Men såfort jag lägger mot en skänkel om än nog så försiktigt så betyder det tydligen "skit i allt och spring".
Igår tog vi hjälp av volter för att komma till någon slags ridning. Och visst avslutade kusen helt okej, men känslan av att det är roligt att rida har totalt försvunnit :-(

Idag tog vi hjälp av Sandra.
Ja, vad säger man... Houston we have a problem :-/
Kusen blev även hastigt och lustigt döv. Man kan säga att han gav mig fingret. Jag blev frustrerad och han fick en släng av lättare hysteri...*dubbel suck*
Monzan kändes ungefär som en symaskin på en gropig grusväg. Ingen angenäm upplevelse kan jag lova.

En kortare paus för att jag skulle räkna till en kvarts miljon och sen började vi om.
Vårt nya mantra är; smyg!
Vi smyger in i alla gångarter, uppåt eller neråt. Eller ja, det är iaf det vi eftersträvar!
Höger varv (som vart det lätta varvet) var vingligt som ett skepp i sjönöd!
Idag var det dessutom raka spår som gällde. Kusen fuskar genom att sladda rumpan åt olika håll.
Yttertygel och innerskänkel kan ge diverse slingriga former och kan man inte slingra sig kan man alltid springa bort! *suck igen*

Men skam den som ger sig! Det jag ville ha ut av passet var en taktmässig trav längst fyrkantsspåret på en rak häst som jobbar i rätt form. Och det fick jag - men då var jag svett och så även sprättben.
När vi bytte till vänster varv och smööög in i traven så fick han plötsligt hörseln tillbaka (plötsligt händer det) och kunde gå från symaskin till en betydligt mer trevlig trav som var reglerbar utan hysteri spring. När det funkade så funkade även höger varvet.
Återigen gick det att forma honom för sätet och bara ha ett lätt stöd med ytter tygel och en innerskänkeln intill.
Det blev inga stående ovationer men helt klart en början.
Det blev ingen galopp idag. Det som inte funkar i traven funkar inte alls i galoppen.
En sak i taget!
Men känslan att det är roligt att rida återinfann sig. Alltid något =))

Och jag tar tillbaka att han är billig. För det kommer han aldrig att vara oavsett vad jag spottar ur mig för kommentarer i frustration.
Jag ska iaf boka mig en uppsutten dressyrlektion för jag behöver hjälp. Så är det!

[Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards