teamcurious

Alla inlägg under februari 2014

Av Anne-Lie - 11 februari 2014 22:03

Det har man fått uppleva mer än en gång :-/
Idag var en "inte så bra men kunde vart sämre" dag. Inte så dålig att vara värd att kallas kass, men inte heller något att ropa hurra över.
Kusen alternerade mellan att vara fin och följsam och ... ja, motsatsen.
Det är mycket spring i benen som uppenbarligen vill ut, men fastnar mellan öronen.
Det jag gjorde idag skulle jag gjort igår och tvärtom. Då hade jag följt min plan. Nu vet jag till nästa gång :-)
I morgon blir det en vilodag och allmän översyn. Det har han förtjänat den gode sprättben <3

Något att se fram emot =D

Av Anne-Lie - 10 februari 2014 20:55

Jag anser nog att kusen har ett hyffsat flås och efter vinterns dressyrande och körande så har han även blivit starkare i kroppen.
Nu är han ju även en duracell kanin som bara går och går utan att batterierna tar slut och då är det lätt att lura sig att han verkligen orkar det han gör.

Så nu har jag börjat rida med pulsmätaren för att ha koll på läget.
Säsongen närmar sig med stormsteg =))

Idag blev det tråkigt nog ett kondispass i ridhuset. Det är inte lika skoj - men det funkar!
Ett snällt pass till att börja med.
Efter uppvärmning så blev det 5 varv i en lite snabbare trav. Ingen travar trav på något vis men en trav där kusen bara kan ligga och rulla bekvämt i en friare form. Kan kanske jämföras med galopptempo för en ridhäst!?
Ett varv skritt med varvbyte och sedan 5 varv åt andra hållet.
Totalt 5 varv X 3 åt varje håll.
För att göra det mer spännande så kortade jag upp lädrena och stod upp under alla varv *phu*
Hursomhelst så drog kusen inte en suck efteråt medans jag tyckte det var skönt att släppa ner benen.
Detta pass var alltså pice of cake för Monzan. Han var nere i puls snabbt. Nästa pass trappar vi upp lite :-)
Tänker mig även kunna lägga till galopp då den är energikrävande för honom. Men isf bara ett varv för ännu har han inte styrkan att galoppera balanserat och då ger det inte den effekten jag vill ha.
En vild gissning säger mig att jag kommer ha en lättare träningsvärk i låren inom snart framtid :-/

Av Anne-Lie - 9 februari 2014 19:25

Efter gårdagens blygsamma sol så kom en riktig grådag med en hel del regn. Varför?

Efter veckan som varit med sprattlig kuse så hade jag misstankar om hur dagens körpass skulle bli.
Jag hade fel!
Vi hittade ett riktigt bra tempo och kusen var ställ och formbar. Där har verkligen pengen ramlat ner.
Vi körde igenom dressyrprogramet och skulle det varit skarpt läge så hade vi varit godkända :-)
Nu var det inte det, men skit samma. Jag suger på den ett tag för vis av erfarenhet vet jag att det kommer sämre dagar *host*.

Vi passade även på att köra lite koner. Där har pengen ramlat ner på mig =P
Jag har fått lite snits på när jag ska svänga och hur jag ska styra.
Fick även göra en lite svårare sväng, vilken jag tänkte att hinner jag inte med så saktar vi ner. Men där är Monzan med på noterna och höll rätt på skånkorna och vände runt plätt lätt. Jaha! Det som är roligt är tydligen lättare att lära sig även som häst :-)

Så snuskigt nöjd med min häst <3
Nu ska vi hålla oss på mattan och inte fladdra iväg i det blå.
Självklart så finns det att jobba på. Konstigt vore det annars. Men för den korta tid vi har hållt på så har det verkligen gått framåt.
Monzan tycker det är kul. Han är positiv och försöker sitt bästa - det räcker för mig!
Små steg framåt :-D
Och ju mer vi lär oss desto roligare är det!
Att han sedan taggade igång på en skottkärra är en annan historia *suck*

Passade faktiskt på att köra genom alla vattenpölar jag kunde hitta på väg upp till stallet. Det bekommer honom inte det minsta. Det är bra!

Märkligt är oxå att helgerna försvinner i ett tjillevipp medan veckorna går betydligt långsammare.

Ingen bild blev det heller. Det ska det ändras på förhoppningsvis!

Av Anne-Lie - 8 februari 2014 18:45

Ja faktiskt! Mellan molnen tittade solen fram då och då och gav faktiskt lite vårkänsla <3
Vi startade med en skrittvända där vi hade sällskap av Monica på Rutan. Dvs två travare på tur :-)
Rutan tar två snabba steg på Monzans ett. Hon fick en power walk ;-)
Sen fortsatte vi med travintervaller på fältet. Förutom att kusen är extremt sprattlig och uppfinner en o annan egen variant av de högre skolorna så tuffade han på rätt bra. Jag är nöjd! Ingen skadad och jag satt kvar.
Mirakel sker!
Det var fruktansvärt skönt att befinna sig utomhus och underlaget var helt okej. Jag önskar mer av detta. Men det går mot ljusare tider så tids nog...
Använde mig av pulsmätaren idag. Den ska på under flertalet turer från nu, för nu är det dax att ha koll på flåset.
Men inom 10minuter efter sista intervallen och ett halvt psykbryt (231) så var pulsen nere under 47. Okej!

Av Anne-Lie - 5 februari 2014 22:37

Dagens pass rörde till det mellan öronen på kusen.
För det första var det en hel del hästar i ridhuset.
För det andra var det galoppbommar nästan mitt innanför dörren och ett hinder i mitten intill spåret.
Nu är det ju meningen att om man ska hoppa samtidigt med andra ridande så ska man hålla sig på nedre delen. Så var det inte :-/.
Vilket gjorde det svårt att kunna hålla sig på någon del alls.
Monzan gick igång på allt och var mellan sprattlet som en slingrig orm *stön*.
Än slank han hit och än slank han dit men inte ner i diket - för det fanns inget. Hade det funnits hade vi varit där oxå =P
Jag kan visserligen förstå han - det var rörigt!
Men då kan man alltid mentalträna kusen på röra och kaos =)
Det blir kanske inget vidare finlir men man kan sikta på "håll alla benen i marken & gilla läget utan att få spader"
Vi avslutade hyggligt avslappnat efter ca en timme och några smärre utbrott men utan att få spader ;-)

Arkivet;

Av Anne-Lie - 4 februari 2014 22:53

Igår tappade jag förståndet och Monzan blev av med halva sin man =P
Han gick från ruffsig buspojke till tillkammad kostymnisse!
Det smärtar mitt hjärta - men nu kan han ha dressyrpluppisar <3
Pest eller kolera :-)

Idag knatade jag ner i ridhuset efter att sambon haft tömkörningslektioner.
När han säger att han ska stanna och "titta" börjar man ana ugglor....
Och mycket riktigt så kom det sedan "kan jag få göra ett test? "
Självklart älskling, plåga mig bara!

Lädrena åkte ner ett hål (kändes som ett lååångt hål) och sen skulle jag trava på volt och hör och häpna - räta upp mig!
Har jag hört den förut??
Min största svaghet i ridningen. Jag vet så väl att jag är lite väl framåt lutad. Jag vet även att jag gör det för att skydda vänster höft. Och dessutom -det jag aldrig får att gå ihop- korta tyglarna och ner med händerna. Det är tekniskt omöjligt att korta tyglarna och ha händerna nere utan att följa med fram med överkroppen :-/
Jag må vara felskapt då för mina armar blir för korta!
Får jag länga tygeln litegrann så går det utmärkt, men nähä, det får man visst inte. Bäää!

Om jag ska ge mig själv ett plus så är det isåfall att jag sitter väldigt still med mina skänklar. Det sker per automatik förvisso. Benen liksom bara hänger där de ska och håller om lite fint. Lite fint är av självbevarelsedrift då du inte vill picka på sprättben. Det görs på egen risk kan man säga....därav befinner sig även tårna rakt fram.
Idag kände jag mig dock som en smörklick i en stekpanna. Att Monzan numera ser ut som en tillkammad kostymnisse innebär inte att han uppför sig som en. För dagen var han ett mellanting mellan gummiboll och sprattelben.
Men tillslut fick vi med beröm godkänt.
Då hade jag ont i magen =P

Sen övade vi galoppfattningar på egen hand. Då blev kusen ännu mera sprattlig för det är ju både ruskigt kul och väldigt svårt.
Så ibland blir man bara ståendes på stället hoppandes jämfota.
Men han löste uppgiften åt båda håll när han väl höll tungan rätt i munnen!
Travade av och var nöjda med oss själva ;-)

Kostymnisse ;-)
Den ska ryckas ur lite till. Men jag får ta det i omgångar då jag ska använda min dåliga hand helst till fler saker samma dag. Men till mars ska den väl va klar...typ *visslar*

Av Anne-Lie - 2 februari 2014 21:28

Idag var det då dax att fatta tömmarna igen. Jag har en ny vän i form av ett gult litet stift att smeta på handskarna. Å halleluja va bättre det blev. Nya tömmar är ändå ett måste men detta hjälpte till fint. Nu ska jag bara lära mig att klara av att hålla pisken utan att få kramp i handen :O
I vänstervarv går det bra. Jag kan hålla en stadig ytter och plocka med inner samtidigt som pisken kan användas för att få lite böjning.
I höger varv kan jag hålla en stadig ytter, men när jag plockar med inner lever pisken sitt eget liv och jag får kramp i fingrarna.
Tur det är hästens lätta varv. Synd det är min trasiga hand :-/
Och ja, varven är rätt :-D Har fått hjälp =P

Så hur var det nu!? Man måste kunna krypa innan man kan gå och gå innan man kan springa.
Jag tror vi lämnat krypstadiet och avancerar till gå!
I skritten kan vi få till att gå rakställd. Vi kan ta en hörnpassering och faktiskt helt okej volter. I båda varven!
Det ena bättre än det andra men den goda sprättben gör framsteg. Polletten har ramlat ner - katchjing!
I trav ser det sämre ut - men han försöker och då och då glimmar han till.
Men idag blev han förbannad. Formen var rätt och det blev jobbigt för han. Så missar han lite och jösses så sur han vart =O
Nåja, bättre han blir sur än att jag blir det.

Körde igenom dressyrprogramet. Det finns både bra och dåliga bitar från det.
Volterna blev inte ens med livlig fantasi runda. Ena halvcirkeln dessutom felställd och den andra rättställd. Om vi använder den livliga fantasin kan vi kalla volterna ovala ;-)
Det jag kan ge plus poäng var mellantraven. Så rak och fin med lite längning av steget <3

Halten var kass. Själva stoppet var okej, men efter ca 3 sekunder börjar sprättben hoppa jämfota. Crap!

Likaså ryggningen. Jag vet inte om det blev synapsfel på både kusk och kuse. Men en tre meters ryggning är nog inte att jämföra med en svart pälsboll som en flipperkula mellan skacklarna. Generalknas!

Men, på det stora hela så är det okej. Monzan går stadigt framåt och formen är stundtals kanonfin. Med små små steg. Bästa hästen <3
Inte helt enkelt med skit bakom spakarna, men vi gör vårt bästa båda två :-)

Vi övar vidare!
Tack Sandra för hjälpen =))
(snodde ditt kort)

Av Anne-Lie - 1 februari 2014 22:22

att snön som föll så fint inte fick behålla minusgraderna. Plusgrader gör inte underverk för snö!

Dagen i korthet.
Sladda ridhus, laga hage, fixa till hästarna och ploga snö.
Där tog tiden slut!
Sprang genom duschen och for i väg till Sala med ett stopp på vägen för att plocka upp Jossan.
Bilder, filmer, information, fika och tacos!
Och trevligt folk såklart :-)

Hem många timmar senare med huvudet fullt. Detta kan helt klart bli ett spännande år! Mycket spännande!
Den som lever får se :-)

Ovido - Quiz & Flashcards