teamcurious

Direktlänk till inlägg 26 november 2013

Varierande!

Av Anne-Lie - 26 november 2013 22:46

I morse klev Monzan på släpet och så åkte vi för att göra något jag aldrig trodde vi skulle göra. Vi åkte till Arnold för en hoppträning. Eller ja, det skulle igentligen vara en markarbetes träning men så blev det inte riktigt.
Efter en stunds framridning har han konstaterat följande; häst med massor av nerv, överambitiös och väldigt känslig. Rolig kombo - men han slog huvudet på spiken!
Vi körde på med lite avslappningsfokusering och efter en stund kunde vi faktiskt trava på lång tygel med Monzan som jobbade genom hela kroppen utan att rinna i väg. Jag lycklig!
Sen blev det galoppövning i båda varven och även där släppa ut på tygeln för att få honom att slappna av och inte rusa. Inte helt enkelt då galoppen är något okontrollerad. Vi tog även där ett steg upp mot målet. Jag lycklig!
Jag har fått många "aha" grejor att jobba vidare med. Nu ska jag bara komma ihåg dom....
Det var här som plötsligt hindret kom fram. Hindret som skulle vara bom/bommar på marken.
Arnold sa hoppa - Monzan sa; jag hoppar!
Jag sa...näe eller jaha ojej då :-S
Vem har hjärntvättat min häst???
Efter första skuttet funderade jag mest på hur detta gick till, men vi styrde på igen - och skuttade över igen!
De gånger han hoppar ordentligt så hoppar han fint och använder mycket rygg. De andra gångerna kliver han mest över hindret. Men även här små steg framåt.
Och jag som trodde vi skuttade över typ 30-40cm blev något förvånad att det visade sig vara 60-70cm. Märkligt!
Nu har vi inte som mål att hoppa 1.40
Inte ens att bli hopphäst. Vi vill bara skutta för skojs skull och för omväxling. Och vad kan vara bättre då än att lära sig ordentligt från grunden av någon som kan sin sak!? :-)
Vi ska dit igen :-D

Eftersom vi visst red betydligt längre än jag trodde så var klockan oxå betydligt mer när vi kom hem. Logiskt!
Monzan fick springa ut i hagen och sedan har jag fixat och trixat i stallet. Silage upphängt och havre påfyllt.
Hundra koppar kaffe....
Vims lilla sår omskött. Flisan snorade i min mössa som hon förövrigt tänkte stjäla. Tur hon inte fick tag i håret...aj aj!
Mara är lite bitsk fortfarande och tog en tugga i min jackärm. Skithäst <3
Doris och Bella skötte sig som dom ska och inga konstigheter.
Efter det så kom jobbet...
40 ton stenmjöl, jag och en kratta...
Och en traktor (med sambo i utan kratta). Och en Sandra med kratta.
Blev vi klara? Ehhhh näää. Men det tar sig :-)

I morgon bitti kommer jag troligen ha en nära döden upplevelse när jag ska ta mig ur sängen. Jag längtar inte....

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

27 november 2013 15:09

Låter som jag och min häst :-)
roligt att höra att det även här går framåt, de stunderna behöver man verkligen för det är ju inte så jämt precis :-)

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Anne-Lie

27 november 2013 22:52

Det är dessa stunder man får leva på när allt känns skit och motigt :-)
Sålänge vi tar små steg framåt, även om det är SMÅ steg så är jag nöjd :-D

 
kicki

kicki

28 november 2013 20:00

låter skitkul alltihop! ja kanske inte tränsingsvärken... men ändå!

http://kaa.bloggplatsen.se

Anne-Lie

28 november 2013 21:20

Lite träningsvärk kan jag ta ;-)
Och ikväll är halva ridhusets bärlager ut krattat. Bara halva kvar....*pust*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Lie - 16 april 2018 22:31

Det har varit en del tekniskt strul den senaste tiden och med det kan ni om ni vill fortsätta följa mig här    Tack för den här tiden! ...

Av Anne-Lie - 6 mars 2018 10:52

Tidsbrist och häcken full av saker som ska göras hellst nyss eller igår.... Ekvationen går inte ihop och jag blir bara trött      Det är just nu lite pyssel med att få tiden att räcka till. Det är ju trots allt inte mer än 24 timmar på ett dygn...

Av Anne-Lie - 4 februari 2018 21:31

Vi har haft träningshelg här på gården med en för oss ny tränare. Jag tycker det verkar som att alla är nöjda    För mig var det väldigt nyttigt iaf. Att bryta mitt eget mönster om att tycka att rida i ridhus i cirklar är dödens tråkigt. Det gör ...

Av Anne-Lie - 28 januari 2018 22:15

Det händer mycket nu på vissa plan, och på andra inte mycket alls. Det händer inte heller i rätt ordning vilket kan störa mig ganska rejält. Och det stör mig ATT jag stör mig. Ja ni fattar, det är inte alltid lätt      Monzan har blivit av med pä...

Av Anne-Lie - 20 januari 2018 21:37

No words needed

Ovido - Quiz & Flashcards