teamcurious

Alla inlägg den 3 september 2013

Av Anne-Lie - 3 september 2013 21:54

Monzan satt i boxarest - iaf natte tid. Vilket i praktiken betyder att han står installad på nätterna och är ute på dagarna, precis som övriga majoriteten av hästarna i stallet. Han har säkert en å annan åsikt om detta hastigt påkomna beslut - men jag kan inte ta någon häsyn till vad han tycker i detta nu. Tillräckligt med hö borde ha tyst på hans åsikter ända till morgonen. Hö´t finns dessutom upphängt i nät och nerstoppat i låda så han borde hålla sig syllelsatt   

Anledningen till denna plötsliga inlåsning är dessa eländiga pluppar på benen som envisas att bli värre efter fuktiga nätter. Och fuktiga nätter är precis vad vi har nu så då gillar vi läget! Plupparna ska utrotas innan det blir blött ute på allvar...


Annars händer vaddå? Jo grusbilar och grävmaskiner fortsätter att grusa och gräva. Det tar sig även fast jag känner att jag faktiskt inte behöver ta kort på alla grushögar. Det är liksom ingen större skillnad på dom. Grusiga och i högar - alla ser likadana ut fast de ligger på olika ställen! 


Monzan har idag gjort ett pass på ridbanan. Det var vad vi behövde efter gårdagens promenad, som inte var särskilt ansträngande. Provade även ett nytt bett. Ett kombinationsbett. Enda nackdelen är att det var tvådelat vilket inte brukar falla herrn i smaken. Antingen har han bytt smak eller så var det en engångsföreteelse men just idag funkade det alldeles utmärkt - man tackar!

Galoppfattningar var vad jag hade tänkt koncentrera mig på idag. Inte hästen! Fattade galopp gjorde han visserligen men tog sig även friheten att susa runt ridbanan ett varv eller två när han ändå hade farten uppe. Kul! Vältvarning!

Tillslut så var det okej att jag fick bestämma takt och ton så då avslutade vi det hela med lite mer stil   


Några olika former av Monzan:

 


 

Ovido - Quiz & Flashcards